Hilde Tonne i DigitalNorway.

- Å vinne i globaliseringen vil kreve vonde endringer for byggenæringen

Det nye nasjonale teknologisenteret DigitalNorway skal løfte Norge opp på et internasjonalt konkurransedyktig nivå på digitalisering. Også byggenæringen må henge med.

Under Arendalsuka i august i fjor ble det bestemt å etablere et nasjonalt toppindustrisenter for å løfte norsk konkurransekraft. Leder for forprosjektet for senteret DigitalNorway, Hilde Tonne, delte sine betraktninger med Byggedagene-publikumet i innlegget «Deling og samarbeid skaper digitale vinnere» onsdag.

– Det sies at 60 prosent av dagens teknologi vil endre seg i løpet av de neste ti årene, men jeg tror personlig at det vil være snakk om mye mer enn det, sa hun fra scenen på Plaza.

Tanken bak DigitalNorway er å utnytte de mulighetene som ligger i Norge for å vinne i den internasjonale konkurransen. Hvis man skal lykkes her, må man blant annet være best på digitale løsninger.

– Vi skal både plukke vinnere og skape vinnere på digitalisering i det norske næringslivet, sa Tonne.

I møte med Byggeindustrien understreker hun at disse vinnerne både kan finnes og skapes i byggenæringen.

– Det jeg har hørt her i dag viser en bransje som lener seg kraftig fremover. Byggenæringen vil kunne bli et batteri i fremtiden med smarte byer og sentrale byggverk som lagrer og genererer energi. Jeg mener absolutt at vi kan få digitale vinnere i byggenæringen, men det blir ikke lett. Det kommer til å kreve utskifting av både ledere og metoder, mannskap og utstyr, og det kommer til å være vondt. Men mulighetene er der, slår hun fast.