Morten Ulven er en av de digitale guruene i Moelven-konsernet som daglig benytter seg av Workplace.

Moelven vil ha de ansatte inn på Facebook

Som et av de første industribedriftene i Norden, har Moelven tatt i bruk kommunikasjons-plattformen Facebook Workplace for sine 3.600 ansatte.

– Jeg var en av de første i Moelven som fikk PC i 1985, så jeg har nok alltid vært en digital guru, humrer Morten Ulven, som jobber med interntransport og lager for Moelven Limtre på Moelv.

I dag er koloss av en PC byttet ut med en hendig iPad, og Ulven er en av de som nå daglig er inne på Facebooks firmaløsning Workplace.

Brukergrensesnittet et så å si helt likt som den de aller fleste av oss kjenner igjen på vanlige Facebook, men her går det altså litt mer «profesjonelt» for seg i oppdateringene og alt er selvsagt begrenset innenfor «Moelven-universet».

– Med Workplace har det blitt enklere å holde seg oppdatert hva som skjer i bedriften. Selv har jeg vært sykmeldt i en periode. Da har det vært verdifullt å kunne holde seg oppdatert via app-en, sier Ulven.

Blant de første i verden

Moelven-konsernet, som teller cirka 3.600 ansatte, var ett av 500 første selskapene i verden som tok i bruk Facebook i arbeidshverdagen. Nå er imidlertid løsningen åpen for alle bedrifter som ønsker å benytte seg av den. Inntil videre er 42 prosent av de Moelven-ansatte brukere av løsningen, men trenden er stigende.

Selskapet gikk «live» med løsningen i oktober 2016. Kommunikasjonsrådgiver Tor Halvorsrud, som har vært prosjektleder for satsingen til Moelven, forteller om positive erfaringer med den nye teknologien.

– Dette er en plattform veldig mange kjenner igjen og som fungerer på de aller fleste enheter. For Moelven har innføringen av Workplace vært et steg i å digitalisere våre ansatte og forberede oss på «industri 4.0». I vår bransje har vi lenge hatt fokus på samhandling maskin til maskin, men i fremtiden blir det like viktig med samhandling menneske til menneske. Vi ser allerede flere positive resultater knyttet til den nye plattformen gjennom forbedringsarbeid og kulturbygging, sier han.

Moelven har over 50 datterselskaper i Norge og Sverige, og Halvorsrud sier at Workplace har bidratt til å skape mer dialog på tvers av selskaper og landegrenser.

Smarte løsninger

Administrerende direktør Rune Abrahamsen i Moelven Limtre sier at plattformen har gjort at det blir enklere å samhandle med medarbeiderne enn tidligere.

– Alle medarbeiderne er ikke logget på plattformen foreløpig, men de som har tatt i bruk Workplace, opplever at det er lettere å samhandle enn tidligere. Blant annet er det opprettet egne grupper for konstruktører og operatører hvor vi utveksler erfaringer og deler smarte løsninger, sier han.

Kristin Vitsø Bjørnstad, direktør for HR og kommunikasjon i Moelven, mener den største gevinsten med Workplace er kompetanseutveksling.

– Vi kan nå få alle medarbeiderne over i en digital plattform. Det er ikke alle våre medarbeidere som har hatt egen e-post, og vi hopper nå egentlig over dette leddet. I fremtiden kan Workplace også bli en erstatter for intranett, men vi er ikke helt der i dag. Først og fremst må fildelingen i plattformen bli bedre, sier Vistø Bjørnstad.