Illustrasjon: Statens vegvesen/Rambøll

Kontraktsinngåelse på E18 Varoddbrua fredag

Statens vegvesen Region sør og entreprenørselskapet PORR Norge Infrastructure (PNI) vil fredag morgen 17. februar kl. 08.00 skrive under kontrakt på bygging av E18 Varoddbrua. 

 Selskapet leverte det laveste tilbudet på cirka 542 millioner kroner, og har fått kontrakten. Klagefristen gikk ut onsdag kl. 12.

Oppstart for bygging av ny Varoddbru blir i løpet av mars 2017, og brua skal stå ferdig innen våren 2020. Brua vil være av typen fritt frambyggbru og har en lengde på 654 meter. Den skal erstatte den gamle Varoddbrua, en hengebru bygd i 1956. Når den nye brua står ferdig, vil det totalt være seks kjørefelt på E18 over Tofdalsfjorden i Kristiansand. I tillegg blir det gang- og sykkelveg med ekspresstandard, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Gjennomsnittlig trafikk på strekningen er ca. 50 000 kjøretøy i døgnet. Det er også en betydelig sykkeltrafikk over Varoddbrua. Den nye brua skal bygges mellom de to eksisterende bruene.

- Der er det lite plass, noe som gir mange utfordringer. Brua er en stor og komplisert konstruksjon, som er krevende å bygge. Gjennomføring av anlegget vil til tider medføre støy for omgivelsene, men Statens vegvesen jobber for å minimalisere ulempene, heter det i meldingen.

Prosjektet skal forbedre trafikkavviklingen på E18 for gjennomgangstrafikken og for trafikken mellom Kristiansand sentrum og de østlige bydeler. Dette vil gi hinderfri framføring av kollektivtrafikk, og gang- sykkelvegen skal inngå i det gjennomgående gang- sykkelvegsystemet i Kristiansand med ekspress-standard.

Det skal opprettholdes gang- sykkelveg gjennom anleggsområdet i byggeperioden. I hovedsak skal det opprettholdes to kjørefelt i hver retning i byggeperioden, men det vil bli unntak fra dette.