Milepel på Nasjonalmuseet

En liten, men viktig milepel ble nådd da gulvet over kjelleren på det nye Nasjonalmuseet var ferdigstøpt den 7. november.

F.v. Prosjektsjef bygg, Statsbygg, Kim Østenby, prosjektleder AF Gruppen, Odd Solum, prosjektdirektør, Statsbygg, Steinar Støre og avdelingsdirektør anlegg, AF Gruppen, Bjørn Lyngvær. Foto: Trond Isaksen, Statsbygg.

- En spesiell kjeller fundamentert over både Festningstunnelen og en av Oslos største kloakktunneller i krevende grunnforhold er ferdigstilt av AF Gruppen. Dette er en viktig milepel for oss, vi ser nå frem mot å reise selve bygget, forteller prosjektsjef bygg Kim Østenby, Statsbygg.

AF har kontrakt blant annet på selve råbygget og har nå utført første del av det 54 600 kvadratmeter store bygget. Bunnplate og kjellervegger samt dekke over underetasjen er ferdigstilt til avtalt milepel den 7. november.

Avskjediget underentreprenør

- Vi nådde milepelen 7. november, men vi har deler av betongarbeidene som vi henger etter med. Etter at underentreprenør Submet Construction måtte avslutte sine arbeider den 22. september, valgte AF å ferdigstille betongarbeidene i kombinasjon med egne folk og innleie fra bemanningsbyråer, supplerer prosjektdirektør Steinar Støre i Statsbygg.

Han forteller at det nå arbeider mellom 75 og 80 mann med betongarbeidene som øker til 90 på det mest arbeidsintensive.

- Men Submet hadde ikke alle betongarbeidene. Den delen av prosjektet som bygges rundt grensesnittet mot E18 og Pecuniabygget er en stor jobb i seg selv. I prosjektet har AF definert det som et eget delprosjekt som i all hovedsak er utført i egenregi hele veien. Det gjorde det lettere å ta over resten, supplerer prosjektleder Odd Solum i AF.

Grensesnitt under bakken

- Vi har hatt en forrykket oppstart på en del områder som vi sammen med Statsbygg har og arbeidet hardt for å nå milepelen med tett dekke over kjeller til fastsatt dato, påpeker Odd Solum. - Det vitner om en formidabel innsats for å nå målet. Rent teknisk har vi hatt våre små utfordringer, men det er jobben vår. Utfordringer med høy reis, sikkerhet, HMS er viktig for oss. Vi skriver fortsatt i dag en H-verdi lik null, og det er vi stolte av. Uforutsette forhold i grunnen har krevd ny kartlegging noe som igjen har medført at prosjekteringen har havnet tett opp mot produksjonen. Om ikke parallelt så kort tid mellom, vedgår Solum.

- De mange utfordringene i byggets utforming i forhold til både sikkerhet, logistikk og fremdrift har utfordret organisasjonen. Vi måtte virkelig gå i oss selv for å finne samarbeidsformen. Eksempelvis da det oppsto en del grensesnitt under bakken som vi ikke var klar over, kom vi fort i tidsnød for å løse oppgaven. Men vi lyktes å nå milepelen denne gangen også, smiler han.

Varierende grunnforhold

- Utfordringene har ligget i grensesnitt betong og grunnarbeid samt at huset har fundamentert på forskjellig grunn. Noe er fjellgrunn, tunnelene er sensitive og ikke minst har vi hatt utfordringer med bløte leie, legger Solum til. Alle fagfelter finnes i kjelleren her. Det er viktig å ha tilstrekkelig is i magen til å ta den riktige beslutningen. Erfaringsmessig ønsker AF å holde på med det som er på kanten av det mulige, forteller han.

-Vi er helt enige med Solum, det har vært utfordrende med alle detaljene. Teori stemmer ikke alltid med det virkelige kartet. Sånn er det ofte når man arbeider i grunnen. Grunnforholdene utgjør ofte en stor risiko for både byggherre og entreprenør, sier Østenby avslutningsvis.