Stor interesse for selvkjørende biler

Tar byplanleggere og politikere høyde for selvkjørende biler når de planlegger fremtidens byer? – Overhodet ikke, var et av svarene COWI fikk, da de stilte spørsmålet under Byfrokost forrige uke.  

Over 150 mennesker tok turen til COWIs hovedkontor da de 26. oktober inviterte til Byfrokost med temaet selvkjørende biler og paradigmeskiftet i byplanlegging.

– Det viser at det er en enorm interesse for å besvare spørsmål knyttet til den selvkjørende teknologien som har kommet raskere enn noen hadde forestilt seg, sier Terje Bygland Nikolaisen, administrerende direktør i COWI.

Foredragsholderne kom fra Ruter, IBM Norge, Samferdels- og miljøkomiteen i Oslo, samt to av COWIs egne eksperter på området.

Smart privatbilisme kan skape trafikkøkning
Bernt Sverre Mehammer, samfunnsøkonom i COWI, drøftet hvordan selvkjørende bilers positive egenskaper vil kunne gjøre det mer lukrativt å eie privatbil enn det er i dag. Det vil i verste fall kunne gå på bekostning av kollektivtrafikken, forklarte Mehammer.

– Selvkjørende biler har en rekke åpenbare fordeler som lett vil veie opp for at totalkostnadene per biltur vil bli noe dyrere enn før. Selvkjørende kjøretøy kan dermed risikere å lokke flere fra dagens kollektivtilbud til det førerløse framsetet, sier Mehammer.

Må ta hensyn til selvkjørende biler nå
Spørsmålet blir da hvordan man utnytter gevinstene selvkjørende biler har, uten at det går på bekostning av T-bane, buss og trikk.

– Vi må ha bilbegrensende tiltak som tvinger privatbilismen ned. Hastighetsbegrensninger i byene vil være svært viktig, da selvkjørende biler aldri kjører over fartsgrensen. Selvkjørende biler bør være en forlengelse av – og tilrettelegger for – kollektivtilbudet, sier Mehammer.

Han utdyper at politiske beslutninger må på plass før de selvkjørende bilene er på vegene våre. For når de allerede er i full drift, vil det være vesentlig tyngre å endre bruksmønstrene.

– Får vi dette til kan selvkjørende biler fungere svært godt, men dersom vi lar markedet styre kan det gå riktig dårlig, sier Mehammer.

– Overhodet ikke i politikernes planer
Men tar så egentlig byplanleggere og politikere høyde for selvkjørende biler i byplanleggingen sin?

– Overhodet ikke, svarte Andreas Halse fra ​Samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo.

– Jeg tror ikke det finnes en eneste kommunal plan i Norge – eller en nasjonal plan for den saks skyld, som tar dette innover seg, sier han

Han skisserer to mulige fremtidsscenarier. Det ene et skrekkscenario hvor kollektivtrafikken blir utkonkurrert, kollektivinvesteringer blir nedprioritert, og biltrafikken i byer øker dramatisk. I det andre – og ønskelige scenariet han skisserer – blir førerløse biler et verktøy for urbanisering og bedre byliv fordi parkeringsproblemet forsvinner, og bilene blir langt mer effektive og mindre plasskrevende.

Dersom det siste scenariet blir realitet, trekker han frem finansiering av vegutbyggingsprosjekter som en utfordring.

– Bilen er så dominerende i byene våre at dersom en gate har en litt annen funksjon enn bilen får de et annet navn: Gågate, sykkelveg og lignende. Men dersom smarte mobilitetsløsninger gir færre biler på vegene eller utnytter kapasiteten betraktelig, legger vi også enorme summer inn vegutbygginger som ikke har nytteverdi. Finansiering vil bli et stort spørsmål. Vi vet jo også at Oslo tar nær 450 millioner i parkeringsinntekter årlig – at disse pengene kan forsvinne med inntoget av selvkjørende biler, er det ikke tatt høyde for i langtidsplanleggingen av kommunens budsjetter, sier Halse.

Ruter ønsker selvkjørende teknologi velkommen
Endre Angelvik, IT-direktør i Ruter, sier at de følger utviklingen av de autonome kjøretøyene tett.

– Reisemulighetene for enkeltmennesker og våre kunder må fungere på en måte som gjør at vi kan leve våre liv til det fulle, og da må vi kunne benytte den beste teknologien som til enhver tid finnes.

Men vil de autonome kjøretøyene være en konkurrent eller berikelse til dagens system hos Ruter?

– Heller enn at autonome kjøretøy blir en konkurrent til kollektivtransporten, tror jeg at deler av den selvkjørende teknologien vil inngå i systemene våre. Noen ting vil kunne erstatte det vi har fra før, samtidig som vi tror noe består. Politikerne i Oslo har høye ambisjoner om å skape en grønnere by med rom for alle. Selvkjørende teknologi kan være med å realisere disse ambisjonene og levere en mobilitet som gjør at vi kanskje kan klare oss uten privatbiler.

– Alt handler om vilje til å skape endring. Når vi kan få kundenes hverdag til å bli både enklere og grønnere, da begynner det å bli spennende.