<p>Denne godsvogna på 13,1 meter og 14 tonn kan bli din. Foto: Thomas Markovic</p>Slik så den ut da den var i bruk som verksted. Vogna er nå strippet innvendig. Foto: Thomas MarkovicJernbanevogna har et pauserom med en liten kjøkkenkrok. Foto: Thomas Markovic

Gir bort 14-tonns jernbanevogn på Finn

Det er rift om den 13,1 meter lange jernbanevogna som skal gis bort av Norsk Jernbaneklubb Trøndelag mot avhenting.

Etter to dager ute hadde Finn-annonsen litt over 2.000 treff, og jernbaneklubben har til nå fått mellom 30 og 40 konkrete henvendelser på den gamle godsvogna.

- Vi er litt overrasket over den store interessen, og trodde strengt tatt en 14-tonns jernbanevogn ikke var aktuell for så veldig mange. Men det har kommet telefoner og e-poster hele landet, og en person fra Sørlandet hadde allerede fått en transportpris på 50.000, sier Norsk Jernbaneklubbs kontaktperson, Thomas Markovic, til Byggeindustrien.

Verkstedsvogn

Vogna, som i dag står på Støren stasjon sør for Trondheim, er en eldre godsvogn som er bygget om til redskapsvogn. Den har et eget verksted og et pauserom med kjøkken. I tillegg har den en liten bod.

- Vi har brukt den internt hos oss som en verktstedsvogn, men har nå fått en ny vogn som tar over for den gamle, sier Markovic om bakgrunnen for at klubben nå kvitter seg med godsvogna.

Hvorfor de har valgt å gjøre det via Finn, forklarer jernbaneentusiasten slik:

- Det er ikke så veldig enkelt å kvitte seg med jernbanemateriell. Det er strenge krav til avfallssortering, og da koster det penger. Det har vi ikke så mye av i Norsk Jernbaneklubb.

Da sto de igjen med tre alternativer:

  • Skrote den på billigst mulig måte og sortere jern og treverk selv.
  • Gi den bort til brannvesenet for brannøvelse.
  • Eller gi den bort gratis mot henting.

- Det første alternativet ville kostet oss mye tid og innsats som vi heller vil bruke på å bevare annet jernbanemateriell. Det andre alternativet med brannøvelse er heller ikke er spesielt populært nå til dags med tanke på utslipp og avgasser. Derfor endte vi opp med denne løsningen, sier Markovic.

Må rehabiliteres
Vedkommende som får vogna til slutt må belage seg på noe rehabiliteringsarbeider.

- Den er gammel og slitt, og har et dårlig tak som må fornyes med ny takpapp. Vi har også skiftet ut noe av stenderverket i vogna på grunn av råteskader, så det kan være det ligger noe arbeid der også. I tillegg trenger den nok litt maling inn- og utvending, sier Markovic.

Norsk Jernbaneklubb forsikrer Byggeindustrien om at den 14 tonn tunge godsvogna ikke gis bort til hvem som helst.

- Vi må forsikre oss om at vedkommende faktisk kan hente og frakte den dit den skal, aller helst med trailer og mobilkran. Og så må de vise at den blir tatt godt vare på.