Volkswagen lanserer ny Crafter

Volkswagen sier at målet med nye Crafter har vært å utvikle en bil med brukerne i fokus som leverer på både praktiske egenskaper og økonomi.

Volkswagens ingeniører har derfor vært med flere kunder på jobb under utviklingen av den nye varebilen. På denne måten fikk ingeniørene et riktig bilde av hva kundene faktisk trenger og hvilke systemer som kan implementeres for å løse disse.

Crafter har nye EU6-motorer kombinert med et helt nytt eksteriørdesign skal gi lavt forbruk. Det er satt fokus på slitesterke motorer som er utviklet for både lokal- og langkjøring.

For første gang vil Crafter være tilgjengelig i en lang rekke forskjellige utgaver – også modeller med høyere nyttelast. Den nye ”EA 288Nutz”-motoren er en 2,0 TDI-motor som har blitt spesialutviklet for nye Crafter og er tilgjengelig i fire forskjellige effektversjoner. Kundene kan velge mellom versjoner på 102, 122 eller 140 hestekrefter – eller velge en biturbo-motor som yter hele 177 hestekrefter. Motoralternativene varierer også med tanke på hvilket driftssystem kunden velger. Nye Crafter er tilgjengelig med både for- bak og 4MOTION firehjulsdrift samt med både manuell og automatgirkasse.

- Nye Crafter vil også sette standarden for førerassistentsystemer i klassen for store varebiler. Målet er å maksimere sikkerheten for fører og passasjerer, uavhengig av last, ved hjelp av aktive og passive sikkerhetssystemer. Takket være den elektromekaniske styringen, som også er en nyhet i klassen, kan Crafter leveres med systemer som ESP med tilhengerstabilisering, adaptiv cruise control, sidevindkompensering, tilhengermanøvreringsassistent, heter det i en pressemelding. 

Sjåfør og passasjer har front-, side- hodeairbag, og flere varslingssystemer, blant annet ryggekamera og et Rear Traffic Alert-system skal øke sikkerheten ytterligere. LED-lykter, kurvelys og lysassistent skal også sørge for god sikt og bedret sikkerhet.

Crafter har blitt utviklet på en helt ny plattform for nyttekjøretøy – og er dermed splitter ny både utvendig og innvendig. Designet er basert på at Transporter, som er Volkswagens viktigste varebil, skal få en storebror.

Nye Crafter vil bli bygget på en ny og spesialbygget fabrikk i Wrzesnia i Polen. Dette er Volkswagens andre fabrikk i Polen, og strekker seg over 220 dekar – noe som tilsvarer rundt 300 fotballbaner. Når fabrikken produserer for fullt vil mer enn 3.000 mennesker arbeide her, og i det vil i tillegg komme flere underleverandører i området som igjen vil skape enda flere arbeidsplasser.

Nye Crafter forventes på markedet i løpet av første halvår 2017.