Illustrasjonsfoto: John Cato Johansen/ScanStockPhoto

Vegvesenet i nord gjennomførte bare 40 prosent av planlagte bruinspeksjoner

Nå får Statens vegvesen region nord kritikk for manglende bruinspeksjoner av Vegtilsynet.

Vegtilsynet har i en tilsynssak undersøkt om Statens vegvesen, Region nord inspiserer bruer i samsvar med krav, og om funnene blir registrert og fulgt opp med tiltak.

- For lav kontrollfrekvens og manglende oppdatering av tilstand, var de viktigste funnene, melder Vegtilsynet.

Hovedfunnene

Dette er noe av det Vegtilsynet har pekt på i sin rapport:

  • Region nord har 916 broer som falt inn under rammene for tilsynet. Tilsynet viste at det ikke var planlagt inspeksjon for 30 prosent av disse. I følge kravene skal det årlig enten utføres en hoved- eller en enkel inspeksjon.
  • Det var også utført vesentlig færre enkel-inspeksjoner enn antall planlagte både for 2014 og 2015. Trenden var negativ fra 2014 til 2015 for enkel-inspeksjoner.
  • I 2014 var 80 prosent av de planlagte inspeksjonene gjennomført. I 2015 var 40 prosent gjennomført, viser tilsynsrapporten.
  • Alle planlagte hovedinspeksjoner var gjennomført i 2014, men i 2015 var 12 prosent ikke gjennomført.

- Inspeksjoner som faller ut av programmet for ett år skal overføres til året etter. Vegtilsynet fant for et utvalg enkel-inspeksjoner at cirka ti prosent var overført fra 2014 til 2015. For et utvalg hovedinspeksjoner var ingen overført fra 2015 til 2016. Dette betyr at omfanget av broer som ikke blir inspisert årlig trolig vil øke, skriver Vegtilsynet.

- Når det gjaldt oppfølging av resultat etter inspeksjoner, fant Vegtilsynet at skader og tiltak ble lagt inn i «Brutus», men at skadene blir vurdert ulikt når regional vedlikeholdsplan skal utformes. Oppdatering av «Brutus» etter at skader er utbedret, blir dessuten ikke gjort konsekvent, heter det videre.

Kan gi feilaktig bilde av tilstanden

«Brutus» skal gi oversikt over tilstanden på bruene og styringsinformasjon i organisasjonen og til Samferdselsdepartementet. Lavere kontrollfrekvens enn hva det er krav om, samt mangelfull oppdatering i «Brutus» etter gjennomføring av tiltak, kan gi et feilaktig bilde av tilstanden på broene, ifølge Vegtilsynet.

- Tilsynet viste at alvorlige skader som er registrert i stor grad blir fulgt opp gjennom regional vedlikeholdsplan eller overvåket gjennom årlig inspeksjon, skriver Vegtilsynet som har gitt tre tilrådninger i saken.

Vegvesenet: - Relativt god oversikt

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen region nord, Tore Lysberg, bekrefter at de mottok tilsynsrapporten fra Vegtilsynet onsdag.

De har frist til 1. juli med å svare på hvordan de vil følge opp tilrådningene fra Vegtilsynet.

- Gjennom vårt systematiske arbeid med inspeksjoner og oppfølging gjennom Brutus, mener vi å ha relativt god oversikt over tilstandene på bruene. Vegtilsynets rapport avdekker likevel at denne oversikten ikke er god nok, og uavhengig av tilsynet har vi da også satt i gang prosesser med å forbedre dette. Den interne organiseringen er noe av det vi ser på. Samtidig jobber vi med å bli mer langsiktig i vedlikeholdsplanleggingen, og inspeksjonsrapportene er viktig input i dette arbeidet, sier Tore Lysberg til Byggeindustrien.

- Vil være ajóur

Han mener det er bra for Vegvesenets arbeid at de får slike tilsyn, og legger til at de vil bruke rapporten aktivt til læring og forbedring.

- Hovedinspeksjoner med femårige intervaller er sentrale for vår oppfølging av bruenes tilstand. Vi har tidligere vært ajóur med disse inspeksjonene, men i 2015 kom vi noe på etterskudd på grunn av kapasitetsutfordringer. I 2016 mener vi at vi igjen vil være ajóur, sier Lysberg.