Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

SV vil ha Stockholms-toget ned i 2,5 timer

Ekspresstoget X2000 trafikkerer strekningen mellom Oslo og Stockholm. Foto: Per Løchen NTB/NTB scanpi

Publisert: 22.03.2016 10:52. Sist endret: 23.03.2016 00:21.

Togruten mellom Oslo og Stockholm har blitt en suksess, men tilbudet kan bli enda bedre, mener SV. Reisetiden kan nesten halveres, mener partiet.

  • Nå skal det bli nye baner

  • Klimamelding møter isfront

  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak

  • Innlegg: Oslo kommune med nye smitteregler for byggeplasser

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nå skal det bli nye baner
  • Klimamelding møter isfront
  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak
  • Innlegg: Oslo kommune med nye smitteregler for byggeplasser
  • Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen
  • Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen
  • Utnytt muligheten!
  • Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner: - Alvorlig, mener NBBL
  • NRC Group Norge blir med i Diversitas
  • Ingeborg-nettverket lanserer mentorprogram for rørbransjen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo

Flere kontrakter

  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

150.000 har reist med hurtigtoget siden det ble satt inn på strekningen i august i fjor. SJ, tidligere Statens Järnvägar, er ansvarlig for tilbudet, og det er blitt en kjempehit, forteller prosjektdirektør Caroline Åstrand, Hun hadde ikke drømt om at hurtigtoget skulle bli tatt så godt imot, sier hun til NRK.

– Vi er kjempefornøyd. Det har gått veldig bra. Strekningen fra Oslo til Stockholm har hatt en økning i belegget på 50 prosent. Først og fremst er det reisetiden på 4,5 timer som trekker folk, tror hun.

– Man kan utnytte reisetiden på en ny måte. Man reiser bekvemt fra sentrum til sentrum og får utnyttet arbeidstiden godt.

Allerede i april kommer de til å søke Jernbaneverket og Trafikverket om flere avganger. I dag har de tre daglige avganger, nå vil de ha fem.

– Vi håper at vi nå kan få til en enda bedre tidstabell for våre kunder. Hvis vi får ja til å utvide avgangene, starter vi opp allerede i desember, forteller hun.

Fornøyd

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at den positive utviklingen viser at det var riktig å sikre flere avganger mellom de to nordiske hovedstedene.

– Bedre tilbud og kortere reisetid gjør jernbanen mer attraktiv. Jeg har hatt flere møter med SJ vedrørende deres jernbanetilbud, og håper vi sammen får til ytterligere forbedringer, sier han til NTB.

Samferdselsministeren legger til at regjeringen har satset kraftig på jernbanen.

– Bevilgningene er økt med over seks milliarder kroner siden regjeringsskiftet – mer enn 50 prosent vekst, og for første gang på tiår reduseres forfallet på jernbaneinfrastrukturen, sier han.

– Regjeringen kunne gjort mer

– Når toget går fortere, øker antall passasjerer. Det er helt logisk, sier SVs energi-, miljø og transportpolitiske talsperson, Heikki Eidsvoll Holmås.

Han er ikke fornøyd med regjeringens jernbanesatsing, og mener det burde vært gjort mer.

– Hvis regjeringen kunne brukt litt mer krefter på å bygge nye jernbanelinjer heller enn å konkurranseutsette jernbanen, så ville vi lykkes med å få enda flere passasjerer fra fly til tog, sier Holmås.

SV-politikeren er heller ikke helt fornøyd med at det tar «hele» 4,5 timer til den svenske hovedstaden.

– Passasjerveksten viser potensialet for å bygge lyntog til Sverige. Når reisetiden er kuttet til 4,5 timer øker antallet passasjerer. Tenk hvordan dette kunne blitt om reisetiden kom ned mot 2,5 time, sier Holmås.

Solvik-Olsen tar kritikken fra opposisjonspartiet med stor ro.

– Det var AP/SV-regjeringen som skrinla planene om lyntog, og da blir det vanskelig å ta SV alvorlig når de i opposisjon plutselig mener det motsatte, avslutter samferdselsministeren.

Nøkkelord:

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriksbanen

 

BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak

 

Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner:
- Alvorlig, mener NBBL

 

Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen