Kommunikasjonsdirektør i Statens vegvesen, Sissel Faller, fungerende kystdirektør Arve Dimmen, Avinor-sjef Dag Falk-Petersen og Terje Moe Gustavsen under presentasjonen av grunnlagsdokumentet for NTP.  Foto: Trond Joelson

Vil fjerne 60-milliarders etterslep i løpet av 12 år

Går det som transportetatene i Norge vil, skal vedlikeholdsetterslepet veier, jernbane og annen transportinfrastruktur viskes bort i løpet av den neste NTP-perioden.

Plangrunnlag NTP

Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor la fram plangrunnlag for Nasjonal transportplan (NTP).

Plangrunnlaget, som ble overleveret til Samferdselsdepartementet mandag 29. februar, er det faglige grunnlaget for stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2018-2029.

Vedlikehold er høyt prioritert i Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor sine samlede forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP).

Det er både bransjeorganisasjonene i byggenæringen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fornøyde med.

– Vi er blitt hørt. Dette er på mange måter et svar på det vedlikeholdsetterslepet som vi gjennom flere år har satt søkelys på i State of the Nation-rapportene. Det er veldig positivt at man tenker vedlikehold i langt sterkere grad enn tidligere, sier administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i Rådgivende ingeniørers forening (RIF) til Byggeindustrien.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Både RIF-leder Liv Kari Skudal Hansteen og BNL-leder Jon Sandnes mener det er riktig å prioritere vedlikehold høyt. Foto: Trond Joelson

BNL fornøyd med vedlikehold

Byggenæringens landsforening (BNL) er også fornøyd med at en av de store verkebyllene innenfor norsk samferdsel skal prioriteres høyt de kommende årene.

Totalt er det i dag anslått et etterslep på 55-60 milliarder kroner innenfor riksveg, jernbane og kyst.

– Satsingen på vedlikehold er viktig, og det å hente inn etterslepet i løpet av en 12-årsperiode, slik det legges opp til her, tror jeg er et helt riktig grep, sier administrerende direktør i BNL, Jon Sandnes.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener vedlikeholdssatsing må prioriteres høyt. Foto: Trond Joelson

Solvik-Olsen: Fantastisk med 12 år

Vedlikeholdssatsingen er også noe av det samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har vært mest opptatt av å formidle i sin «bestilling» til etatene.

Han mener det transportetatene har lagt fram, på langt vei svarer på det han har ønsket seg.

– I de største rammene sier de at det er realistisk å kunne eliminere etterslepet på forfallet i løpet av neste 12-årsperiode. Det er i så fall fantastisk sett fra mitt perspektiv, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

– Vi har hatt så mange NTP-er der vi har store visjoner og skal bygge mye nytt samtidig som forfallet har økt år for år. Nå har vi snudd den trenden de siste halvannet til to årene, og dersom vi klarer å eliminere forfallet etter 12 år, så vil det være en ny situasjon for folk i hverdagene sine. Mange steder trenger du ikke nødvendigvis nye veiprosjekt, men du trenger veier du kan stole på, det er det vedlikehold handler om. Der har transportetatene tatt signalet i dette grunnlagsdokumentet, sier Solvik-Olsen.

Vegdirektøren: - Realistisk med 12 år

Veidirektør Terje Moe Gustavsen synes det er gledelig at både samferdselsministeren og bransjeorganisasjonene er fornøyde med at vedlikehold blir høyt prioritert.

– Vi synes vi har svart på det som er spurt om. Men uavhengig av hva som har vært bestillingen, så er mener vi at vi må ta vare på det vi har. Vi må ha et vedlikehold som er i samsvar med det årlige forbruket og forfallet, og at vi tar inn det forfallet vi har så fort som mulig. Vi ser det som realistisk å gjøre det innenfor denne 12-årsperioden, sier Gustavsen til Byggeindustrien.