Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Gikk for den beste løsningen mellom Bergen og Voss

Publisert: 08.12.2015 16:12. Sist endret: 09.12.2015 01:43.

Det var jubel i salen da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen la frem planene for hvordan regjeringen ser for seg vei- og baneutbyggingen mellom Bergen og Voss. Han valgte å gå for den beste og dyreste løsningen.

Flere nettledere

  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
    19.04.2021
  • Viktig utvikling i royalsaken
    18.04.2021
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
    16.04.2021
  • Vil bli et koronavalg
    14.04.2021
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
    13.04.2021
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
    12.04.2021
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
    11.04.2021
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
    08.04.2021
Les flere

Nettleder

Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

Les også:

  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Innlegg: Hvorfor sette klimakrav? Fordi vi kan.
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Spesialoppdrag med Vegvesen-utviklet boretårn i skredområde
  • Deler av fylkesvei 120 i Moss stengt - usikkert når den åpner
  • Bergen tillater maksimalt to personer på besøk
  • Digital samling i SAMMEN2020 - se sendingen på bygg.no
  • Starter regulering av E39 Ytre ringvei i Kristiansand
  • Unikt gullfunn på E16-jobb i Bergen
  • Entra har startet bygging av nytt kontorbygg i Bergen - SANDS inn som leietaker
  • Brudd på grenseverdien for svevestøv i Oslo i fjor
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

At det ble jublet under presskonferansen er et klart signal på at dette er en etterlengtet veistrekning – som både bergenserne, vossingene og de mange tusen som hvert år bruker veien og toget har ventet lenge på. Dette er en svært ulykkesutsatt strekning, hvor mange har mistet livet de senere årene. Den er i tillegg svært rasutsatt.

Det var derfor viktig at man nå kom til en konklusjon slik at man kan få fortgang i planene. Det har vært arbeidet med planer om en utbedring av strekningen gjennom mange år, og i fjor la et ekspertutvalg frem fem ulike alternativer, kalt K1, K2, K3, K4 og K5. K5 er den klart beste løsningen som vil gi den raskeste kjøretiden både for vei og tog, og som vil være den tryggeste løsningen. Det er ikke uventet også den dyreste løsningen, med en prislapp på rundt 33 milliarder kroner. Derfor valgte jo naturligvis også kvalitetssikrerne som det er krav om å benytte i slike store utbygginger, å vrake K5, og dermed fagetatenes anbefaling.

Nå slår samferdselsministeren gjennom og går for en løsning med K5. Den inneholder blant annet mye tunnel, hele åtte i tallet, der den lengste er på over seks kilometer. Dette alternativet gir en reisetid mellom Voss og Bergen på 46 minutter med bil og 24 minutter med tog. Det åpner for en helt ny regionsutvikling i området.

Først ut i løypa er strekningen Arna-Stanghelle. Den skal inn i NTP man nå jobber med – resten av strekningen kommer inn i påfølgende NTP.

Solvik-Olsen var klinkende klar på at han ønsker en så rask utbygging som praktisk mulig. Det er selvsagt et enormt prosjekt vi her snakker om, så det vil ta noe tid. Men regjeringen har bestemt at utbyggingen skal skje etter statlig plan, kommunene får dermed redusert mulighet til å komme med innsigelser som kan forsinke en utbygging. Nå skal jo en stor del av utbyggingen skje i tunnel, så det er ikke veldig mange som vil bli direkte påvirket i negativ forstand.

Denne beslutningen fra regjeringen vil få mye å si for både Hordaland og for trafikken mellom øst og vest i Norge. Reisetiden vil kortes betraktelig ned, og man vil ikke minst føle seg sikrere som trafikant. Så langt ser beslutningen ut til å ha blitt meget godt tatt imot av lokale krefter som har jobbet lenge for at noe slikt skulle skje. Her har man helt klart vist handlekraft, og vi håper nå resten av prosjektet går på skinner frem til anleggsstart. Det er fortsatt en god del skjær i sjøen, og mye arbeid gjenstår for Statens vegvesen og Jernbaneverket. Men mange gode krefter jobber nå for at dette skal bli en realitet – slik at mye skal gå galt om vi ikke nå får den lenge etterlengtede utbyggingen realisert. Vi får si som samferdselsministeren med et glimt i øyet selv sa på pressekonferansen; «Vi får håpe vi ikke kommer over noe urgammelt fjell som skal vernes som kan forsinke prosessen». 

Nøkkelord:

Leder
 

Deler av fylkesvei 120 i Moss stengt
- usikkert når den åpner

 

Unikt gullfunn på E16-jobb i Bergen

 

Innlegg: Hvorfor sette klimakrav? Fordi vi kan

 

Dette er den nye konsernledelsen i Norconsult

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid

Annonsørinnhold
 

Slik oppnår du ombruk og redesign av bygg og interiør


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen