Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

- Byråkrati til hinder for effekt av forskriftsendringer

Skog- og trenæringen har over lang tid jobbet for å få effekt av innføring av 60 tonn og 24 meters vogntog for transport av tømmer.

Publisert: 03.09.2015 21:50.

Treindustrien og skognæringen har kjempet for å innføre modulvogntog på veiene for å redusere konkurranseulempe mot Sverige. 

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

  • Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka

  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen

Nettleder

Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

Les også:

  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka
  • Ferd kjøper mer ved NRK-tomten
  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

Flere kontrakter

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gikk for over ett år

Heidi Kielland.jpg
 

Adm. direktør Heidi Finstad Kielland i Treindustrien.

siden inn for modulvogntog på norske veier. Nå foreligger kriteriene som gir grunnlag for å vurdere hvilke vegstrekninger som kan åpnes for modulvogntog.

- Treindustrien og Norges Skogeierforbund er positiv til at Samferdselsministeren er en pådriver for bedre

Erik Lahnstein
 

Adm. direktør Erik Lahnstein i Skogeierforbundet.

konkurranseulempene for næringslivet ved at det nå endelig er klart for å vurdere 60-70 nye strekninger for modulvogntog, sier adm. direktør Heidi Finstad Kielland i Treindustrien og adm. direktør Erik Lahnstein i Skogeierforbundet.

Vurderinger om hvilke fylkesveier og kommunale veier som skal åpnes for modulvogntog skal gjøres etter en dialog med fylkeskommune/kommune.

- Skog- og trenæringen har over lang tid jobbet for å få effekt av innføring av 60 tonn og 24 meters vogntog for transport av tømmer. Effekt av forskriftsendringen som tillater 60 tonn og 24 meter vogntog for tømmer avhenger av at kommuner og fylker bidrar til oppskriving av veglister. Til tross for at næringen har lagt ned store ressurser for å få effekt av forskriftsendringen, gjenstår fortsatt mye før man ser resultater på fylkesvegnettet og på kommunale veger, sier adm. direktør Erik Lahnstein i Skogeierforbundet.

- Det har vist seg svært ressurskrevende å få fylker og kommuner til å følge opp mulighetene som forskriftsendringene åpner for. Som oftest handler det om administrativ oppfølging, og ikke de store investeringene. Når kriteriene endelige er klare for innføring av modulvogntog, frykter Treindustrien at det vil gå lang tid før næringen oppnår kostnadseffekter på samme måte som vi har sett ved innføring av 60 tonn for tømmertransport, sier Kielland.

- Regjeringen har satt behov for forenkling på dagsorden. Dette er et eksempel på hvordan byråkrati og administrasjon mellom ulike beslutningsnivå er til hinder for å oppnå konkurranseeffekter av ordninger som har til hensikt å bedre konkurransesituasjon, sier Lahnstein.

- Nå starter et omfattende arbeid får å få åpnet fylkesveinettet og viktige kommunale vegstrekninger for å utnytte de vedtak som Samferdselsministeren har vært en pådriver for.

- Kriteriene legger til grunn at strekningene som tjener viktige næringsmessige formål skal vurderes, når myndighetene skal åpne strekningen for å sikre atkomst til viktige havner, godsterminaler eller industriområder. Dette er et viktig kriterie for industrien som gir håp om snarlig effekt, sier Kielland i Treindustrien.

Treindustrien og Skogeierforbundet ber Samferdselsministeren være en pådriver overfor fylker og kommuner.

- Det bør settes en snarest mulig konkret frist for når gjennomgangen skal være ferdig av de enkelte strekninger, sier Lahnstein i Skogeierforbundet.

- Industriens konkurranseulemper må ikke belastes ytterligere med unødig sendrektighet og byråkrati, sier Kielland.

Nøkkelord:

Tre
 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen

 

Ferd kjøper mer ved NRK-tomten

 

Har planen klar for å samle byggenæringen på Arendalsuka

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen