Illustrasjon: Statens vegvesen

Vil korte ned Lofoten-vei med 24 kilometer

Statens vegvesen anbefaler tiltak som korter inn E10 gjennom Lofoten med 24 kilometer fra dagens 160 kilometer. Prislappen er på 5,4 milliarder kroner.

Vegen skal også sikres mot ras og annen naturfare og legges bedre til rette for syklister, melder Statens vegvesen på sine nettsider.

Dette er noen av hovedpunktene i Konseptvalgutredningen (KVU) for E10 gjennom Lofoten som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk overlevert på Leknes i dag. Utredningen tar for seg framtidas transportløsninger i Lofoten og er laget på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og i samarbeid med Avinor og Kystverket.

- Et viktig steg er nå tatt for et transportsystem som knytter Lofoten sammen på en effektiv måte, og som også gir god kontakt med naboregionene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en kommentar.

Oppgradering av vei

Statens vegvesen anbefaler oppgradering av vegen for å kutte reisetida mellom Leknes og Fiskebøl. Det anbefales blant annet en helt ny trase for E10 over Vestvågøya. Dermed kam reisetida mellom byene Svolvær og Leknes reduseres med en halvtime sammenlignet med i dag.

- Det er ikke noe annet sted i Nord-Norge hvor det ligger bedre til rette for å lage en ny region enn mellom byene Svolvær og Leknes. Å kutte avstandene i Lofoten er derfor et hovedmål ved siden av å gjøre vegen tryggere, sier strategisjef Unni M. Gifstad i Statens vegvesen Region nord.

Bedre sikkerhet og service

Det anbefales også en omlegging av vegen over Flakstadpollen, noe som vil kutte avstanden mellom Flakstad og områdene lengst vest i Lofoten med 10 kilometer. Statens vegvesen vil imidlertid beholde dagens vegbredde vest for Leknes, fordi en utvidelse her vil kreve store inngrep i natur- og kulturlandskapet. I stedet foreslås ordninger med redusert fartsgrense i turistsesongen og varslingssystem for å ta bedre hensyn til syklister.

For hele strekningen er det lagt opp til å fjerne punkter som er utsatt for skred, vind og bølger og de fleste flaskehalsene som hindrer god framkommelighet. Statens vegvesen vil også etablere stoppe- og rasteplasser og toaletter for å tilrettelegge bedre for natur- og kulturopplevelser og turisme.

5,4 milliarder

Statens vegvesen anbefaler en helhetlig utbygging med ulike løsninger for de enkelte strekningene.

Totalsummen er anslått til 5,4 milliarder kroner.

Konkrete forslag for de enkelte strekningene:

Fiskebøl-Svolvær: Innkorting og fartsheving

E10 utvides og legges utenom Laupstad og Vestpollen

Skredsikring Helle-Svolvær

Utvidet vegskulder for syklende mellom Vestpollen og Svolvær

Byområde Svolvær-Kabelvåg: Innkorting og fartsheving

Ny tunnel gjennom Nonshaugen i Svolvær

Utbedring av Perleporten tunnel

Ny trasé utenom Kabelvåg

Separate løsninger for syklende og gående gjennom Svolvær

Kabelvåg-Leknes: Regionforstørring

Tunnel gjennom Lyngværfjellet

Ny trasé med fartsgrense 90 km/t mellom Sundklakkstraumen og Leknes

Sammenhengende sykkelløsning Henningsvær-Svolvær og sykkel- og turistveg rundt hele Vestvågøya

Byområde Leknes: Oppgradering

Kryss- og avkjørselstiltak

Planfrie kryssinger for gående og syklende

Leknes-Å: Mindre utbedringer

Omlegging av E10 over Flakstadpollen (8,5 km innkorting)

Omlegging av Spengerleira sør for Ramberg (1,5 km innkorting)

Omlegging over Andøya i Moskenes

To enfeltsbruer i Moskenes beholdes

Redusert fartsgrense og varslingssystemer for å ivareta syklistenes sikkerhet