Vegen skal også sikres mot ras og annen naturfare og legges bedre til rette for syklister, melder Statens vegvesen på sine nettsider.
Dette er noen av hovedpunktene i Konseptvalgutredningen (KVU) for E10 gjennom Lofoten som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk overlevert på Leknes i dag. Utredningen tar for seg framtidas transportløsninger i Lofoten og er laget på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og i samarbeid med Avinor og Kystverket.
- Et viktig steg er nå tatt for et transportsystem som knytter Lofoten sammen på en effektiv måte, og som også gir god kontakt med naboregionene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en kommentar.
Oppgradering av vei
Statens vegvesen anbefaler oppgradering av vegen for å kutte reisetida mellom Leknes og Fiskebøl. Det anbefales blant annet en helt ny trase for E10 over Vestvågøya. Dermed kam reisetida mellom byene Svolvær og Leknes reduseres med en halvtime sammenlignet med i dag.
- Det er ikke noe annet sted i Nord-Norge hvor det ligger bedre til rette for å lage en ny region enn mellom byene Svolvær og Leknes. Å kutte avstandene i Lofoten er derfor et hovedmål ved siden av å gjøre vegen tryggere, sier strategisjef Unni M. Gifstad i Statens vegvesen Region nord.
Bedre sikkerhet og service
Det anbefales også en omlegging av vegen over Flakstadpollen, noe som vil kutte avstanden mellom Flakstad og områdene lengst vest i Lofoten med 10 kilometer. Statens vegvesen vil imidlertid beholde dagens vegbredde vest for Leknes, fordi en utvidelse her vil kreve store inngrep i natur- og kulturlandskapet. I stedet foreslås ordninger med redusert fartsgrense i turistsesongen og varslingssystem for å ta bedre hensyn til syklister.
For hele strekningen er det lagt opp til å fjerne punkter som er utsatt for skred, vind og bølger og de fleste flaskehalsene som hindrer god framkommelighet. Statens vegvesen vil også etablere stoppe- og rasteplasser og toaletter for å tilrettelegge bedre for natur- og kulturopplevelser og turisme.
5,4 milliarder
Statens vegvesen anbefaler en helhetlig utbygging med ulike løsninger for de enkelte strekningene.
Totalsummen er anslått til 5,4 milliarder kroner.
Konkrete forslag for de enkelte strekningene:
Fiskebøl-Svolvær: Innkorting og fartsheving
E10 utvides og legges utenom Laupstad og Vestpollen
Skredsikring Helle-Svolvær
Utvidet vegskulder for syklende mellom Vestpollen og Svolvær
Byområde Svolvær-Kabelvåg: Innkorting og fartsheving
Ny tunnel gjennom Nonshaugen i Svolvær
Utbedring av Perleporten tunnel
Ny trasé utenom Kabelvåg
Separate løsninger for syklende og gående gjennom Svolvær
Kabelvåg-Leknes: Regionforstørring
Tunnel gjennom Lyngværfjellet
Ny trasé med fartsgrense 90 km/t mellom Sundklakkstraumen og Leknes
Sammenhengende sykkelløsning Henningsvær-Svolvær og sykkel- og turistveg rundt hele Vestvågøya
Byområde Leknes: Oppgradering
Kryss- og avkjørselstiltak
Planfrie kryssinger for gående og syklende
Leknes-Å: Mindre utbedringer
Omlegging av E10 over Flakstadpollen (8,5 km innkorting)
Omlegging av Spengerleira sør for Ramberg (1,5 km innkorting)
Omlegging over Andøya i Moskenes
To enfeltsbruer i Moskenes beholdes
Redusert fartsgrense og varslingssystemer for å ivareta syklistenes sikkerhet