Den beste måten å se behovet

Ketil Solvik-Olsen har benyttet mange timer i bil for å se på landets veinett og snakke med brukerne av veiene etter at han ble utpekt som Erna Solbergs mann i samferdselsdepartementet. Nå er han på veien igjen.

Solvik-Olsen mener at det å ta turen på de viktigste strekningene rundt om i landet er den beste måten å se hvilket behov som finnes i disse områdene. Det er selvsagt riktig. Man kan få mange rapporter, faglige innspill og høre på lokalt engasjement, men det er ingen ting som kan gi et inntrykk på samme måte som å se det med egne øyne.

Det er da man kan se hvordan det virkelig er å kjøre på de ulike veiene – hvilken kvalitet det er på strekningen, er veien trygg nok – og hva som eventuelt bør gjøres - og ikke minst hvor bør de ulike strekningene havne på prioriteringslisten.

Samferdselsdepartementet benytter hvert år store verdier på å bygge ut og utbedre landets veinett. Det er alltid en kamp om å komme først i køen, og det er ikke alltid like lett å finne ut av hvilke strekninger som bør prioriteres øverst. Her har det opp gjennom årene vært gjennomført mange forhandlinger i Stortinget – og det er nok ikke til å komme fra at det ikke alltid er de mest samfunnsnyttige prosjekter som har kommet først i køen. Lokale hensyn har veid tungt i mange utbygginger.

Det at samferdselsministeren prioriterer å være så mye ute på veien vil gi ham og ikke minst folkene rundt han et bedre perspektiv på det reelle behovet, og forhåpentligvis, sammen med de faglige innspillene fra Vegdirektoratet, kunne føre til en enda bedre prioritering av de ulike prosjektene – og hvilke strekninger som burde bygges ut når.

Men minst like viktig som å bygge nytt er å prioritere vedlikeholdet av landets eksisterende veier. Dette er blitt nedprioritert gjennom mange år, og det tar tid å ta igjen etterslepet. Det er nå bred enighet i det politiske miljøet om at dette etterslepet må minskes, og det er også bevilget mye penger til dette de siste par årene. Det betyr at forfallet kan stanse opp, men man må nok bevilge enda mer for å begynne å lukke etterslepet så det virkelig monner.

Tidligere har statsråden kjørt en rekke av landets viktigste veier. Nå er det rv3 til Trondheim og E39 fra Trondheim til Kristiansand - en distanse på totalt 1.500 kilometer, som skal gjennomføres denne uken. Vi ønsker statsråden lykke til på ferden. Det burde heller ikke på disse strekingene være noen problemer å finne noe å benytte enkelte av fremtidens veimilliarder på.