Vil stoppe utviklingen

Miljøpartiet De Grønne (MDG) seiler i medvind om dagen og oppmuntres av gode meningsmålinger når det nå etter hvert begynner å nærme seg kommunestyre- og fylkestingsvalg. Om de beholder flyten håper de å komme i vippeposisjon. Denne makten vil de bruke til å stoppe en rekke større planlagte veiprosjekter.

Det kan godt være at oppslutningen rundt paritet vil dale frem mot valget, og tradisjonelt så er utspillet de kom med i VG mandag ikke forbundet med å kunne bli en valgvinner. Blant kjernen av MDGs velgere kan det derimot slå an, men denne gruppen er nok ikke stor nok til at de vil utgjøre en større maktfaktor. Det spørs også hvor mye reell makt i vippeposisjon paritet vil få; de ligger som regel godt ute på venstresiden i det norske politiske landskapet.

Det at de ønsker å bruke en eventuell vippeposisjon til å stoppe utbyggingen av planlagte veier inn mot de større byene, eller det de kaller kapasitetsøkende veier, blir å gå baklengs inn i fremtiden. Man kan ikke stoppe utviklingen av et moderne samfunn på denne måten.

Nå er det selvsagt ikke slik at man skal åpne for utbygging av alle tenkelige veier, men den kuttlisten partiet nå legger frem inneholder sårt tiltrengte nye og oppgraderte veistrekninger. Dette gir selvsagt mange fordeler; man får opp en bedre regularitet, man skaper bedre samhandling mellom ulike regioner, som vil være med å skape ny vekst og nye bomønstre – og dermed kunne medføre store muligheter for utvikling i omkringliggende områder. Dette vil blant annet også kunne få en innvirkning på den pressede boligsituasjonen i de store byene. Denne typen veiutbygginger vil fremme næringsliv og ikke minst vil det bedre trafikksikeheten på de utvalgte strekningene.

Flere av prosjektene MDG har på sin kuttliste er viktige utbygginger som vil få stor betydning både regionalt og nasjonalt. At de skal få såpass stor innflytelse at de skal klare å stoppe disse prosjektene er lite trolig, og lokalt vil man sannsynligvis mobilisere for at dette nå i hvert fall ikke vil skje. Det er som kjent få ting som opptar innbyggerne i Norge så mye som utbygging og vedlikehold av vei. Det henger selvsagt sammen med viktigheten av å ha en god vei i Norge. Foruten innad i de største byene er det faktisk slik at Norge stopper opp uten gode veier. Familiene får ikke hverdagen til å gå opp uten å kunne benytte seg av bilen – avstandene er for store og kollektivtilbudet er ikke godt nok. Transport av varer har heller ikke noe godt nok alternativ til tungtransport på vei i dag.

For å få et fullgodt alternativ til bilen må man bygge ut det kollektive tilbudet på en helt annen måte. Derfor er det selvsagt viktig at man øker tempoet i å bygge ut gode kollektive transporttilbud. Man kan ikke bare «stenge av» veiene uten at man har et fullgodt alternativ. Dette tar lang tid å bygge opp, og vil ikke være klart som alternativ til alle disse prosjektene.

Paritet må nok derfor heller angripe problematikken i en annen ende. Jobb heller for å øke de kollektive investeringene slik at behovet for enkelte veiinvesteringer går ned.