Per Helge Pedersen, næringspolitisk redaktør i Byggeindustrien.

Kommentar: Hvorfor svikter grunnen?

Så er det en ny hendelse på veiene våre. E6 i Sørkjosen i Troms er sperret av ras på vel en kilometer. Mye grunn er rast ut i havet. Det samme er en molo og flere sjøboder. Norge er delt i to. Skal man videre nordover må man basere seg på en omkjøring på mer enn 700 kilometer!

Dette skjer like ved den nye tunnelen i Sørkjosen hvor det spanske entreprenørselskapet Ossa nylig ble kastet ut av kontrakten på grunn av elendig fremdrift. Nå er skandalen fullkommen ved at veien er rast ut i fjorden.

Ifølge NRK mener lokale fiskere at grunnen har gitt etter at det er kjørt på store steinmasser langs stranda. De forteller at de har merket at moloen har sunket stadig dypere. Nå er den borte.

I og med at det er havbunnen som har gitt etter, er det ikke store tegn til raset på overflaten. Veien er seget ned og er stengt på ubestemt tid.

Fiskerne mener at det er gjort alt for dårlige grunnundersøkeler. Nå har Statens vegvesen startet en omfattende jobb for å finne årsaken. Prosjektleder Gudmund Løvli sier det er for tidlig å si om det er en sammenheng mellom jordraset og arbeidet i området. Nå skal det bores prøvehull langs hele E6 for å finne ut mer. Leirraset går under veien.

Resultatet av grunnboringen avgjør hvor kjapt vegen kan åpnes for trafikk igjen.

– Vi må være sikre på at grunnen er stabil før vi åpner vegen for trafikk igjen. Er området stabilt nok, kan vegen være ryddet og klar for trafikk igjen på onsdag, sier Løvli til NRK.

I de siste årene har vi hatt en rekke tilsvarende hendelser i forbindelse med veiarbeider og andre arbeider i områder med ustabil grunn. Vårt spørsmål er om det legges ned tilstrekkelige ressurser for å avdekke svakheter? Og gjøres det nok for å sikre grunnen? Alle må forstå at man ikke kan sikre all grunn under vann. Men kanskje man da heller skulle finne andre løsninger slik at man slipper å belaste «farlig» grunn med store fyllinger?

Vi trenger mer kunnskap om geologi og geoteknikk for å hindre at slikt skal skje. Spørsmålet er om vi har nok fagfolk på dette området i rasfarlige Norge?