Sluttresultatet av arbeidet på strekningen vil innebære et nytt dobbeltspor dimensjonert for toghastighet inntil 250 kilometer i timen, og vil gi redusert reisetid, hyppige avganger og bedre regularitet. Kapasiteten for godstransport vil også øke. Dobbeltspor på strekningen Sørli-Lillehammer skal i tråd med Nasjonal Transportplan stå ferdig i 2030.
Vant på kompetanse og oppgaveforståelse
Sweco og Rambøll vant dette oppdraget ved å være best på oppdragsgjennomføring og oppdragsorganisasjon, og oppnådde topp score med 5 av 5 mulige poeng på begge kriteriene.
- Det er fantastisk å vinne nok et stort og spennende prosjekt. Det er ekstra moro å vinne når vi vinner på kompetanse og oppgaveforståelse. Vi befester vår posisjon etter også å ha vunnet rådgiverkontrakt for InterCity-strekningen langs Østfoldbanen. I fellesskap med Rambøll vinner vi kontrakten på kompetanse og oppgaveforståelse, sier prosjektdirektør Hanna Rachel Broch i Sweco Norge.
Stor lokal betydning
InterCity prosjektet vil, når det står ferdig, løse mange utfordringer som lokale pendlere og andre reisende møter i dag. Det at arbeidet i stor grad skal utføres av lokale aktører har naturligvis også stor betydning. Prosjektkontoret er opprettet i Swecos lokaler på Hamar. Her vil 10-15 medarbeidere fra Rambølls kontor på Lillehammer og Swecos kontor på Hamar jobbe sammen.
- Denne kontrakten er svært stor i både omfang og varighet, også sett i nasjonal målestokk. Både prosjektledelsen og store deler av teamet for øvrig vil bestå av lokale medarbeidere. Prosjektet vil sysselsette mange rådgivere med spesialkompetanse innen jernbane og generell kompetanse innen samferdselsplanlegging i alle fall frem til 2030. Kanskje dette kan inspirere lokal ungdom som vurderer å velge ingeniørutdanning, sier prosjektleder Iver Reistad i Rambøll.
- Nøkkelord
- Kontrakter
- Jernbane
- Rådgivere