Ståle Rød i Skanska.

Ståle Rød om Follobanen-avlysning: – Vi er holdt for narr

Skanska Norge-sjef Ståle Rød er ikke nådig i sin karakteristikk over hvordan prosjektorganisasjonen i Jernbaneverket har handlet rundt Oslo S-kontrakten i Follobaneprosjektet. – De har holdt oss for narr, sier en frustrert Rød til Byggeindustrien.

Det var fredag det ble kjent at Jernbaneverket nå stanser den videre konkurransen som gjelder innføringen av Follobanen til Oslo S. 

Seks selskaper var prekvalifisert for jobben, men Jernbaneverket fikk til slutt bare ett tilbud, og det kom fra den prekvalifiserte konstellasjonen Skanska Norge AS og Ed. Zublin (Tyskland).

– Vi har brukt flere titalls millioner kroner på å jobbe frem vårt tilbud til denne jobben, så det er klart vi er frustrerte. Dette er mye penger som nå bare blir kastet ut av vinduet, og vi har selvsagt ikke ubegrenset med ressurser til å jobbe med denne type konkurranser. Når vi har prioritert å jobbe med Oslo S-tilbudet har dette da selvsagt medført at vi har nedprioritert andre anleggsprosjekter, sier Rød. Konstellasjonen har brukt rundt 30 millioner kroner på anbudsarbeidet på denne ene kontrakten.

– Feil kontraktstrategi
Han mener det er helt feil kontraktstrategi som er valgt av prosjektorganisasjonen i Jernbaneverket.

– I forkant av utlysingen var Jernbaneverket flinke til å ta hele bransjen med på råd for å høre hvilken kontraktstrategi som kunne passe på denne meget kompliserte jobben. Når de da går ut og gjør det stikk motsatte av hva en samlet bransje mener, er det meget forunderlig, sier Rød. Han mener at denne avlysningen nå tydelig viser at Jernbaneverket har bommet og at dette er en fallitterklæring over den valgte strategien.

– Å gå for en EPC-kontrakt (totalentreprise) i TBM-kontrakten og drill & blast-kontrakten i prosjektet har vært fornuftig, men de har valgt et feil spor ved å bruke denne kontraktsformen på en så ekstremt komplisert jobb som innføringen mot Oslo S er. Det påtvinger entreprenøren en altfor stor risiko, og jeg er ikke overrasket over at få aktører ønsket å bli med videre, sier han.

– Avlysning kan få konsekvenser
Rød mener at dette er noe Jernbaneverket også burde vært klar over i lang tid.

– Om det har vært slik at Jernbaneverket har kjent til at konkurransen nærmest har vært fraværende over noe tid, er dette selvsagt meget beklagelig. Det har vært mange møter underveis, og vi har knapt brukt så store ressurser på et anbudsarbeid noen gang, og om denne konkurransen kunne blitt avlyst på et tidligere stadium hadde vi selvsagt kunne unngått store utgifter og ekstraarbeid. Tiden fremover vil vise hvordan vi skal håndtere denne avlysningen videre, sier Rød. Han utelukker ikke at det kan få konsekvenser.

– En ting er å tape en kontrakt om vi ikke er konkurransedyktige nok – noe helt annet er å bli utelukket på grunn av en feilaktig kontraktstrategi fra byggherren, sier en oppgitt Rød.

Han frykter nå at det videre kontraktarbeidet kan ende i kaos.