DrillAir Y35 kan bore to 4,5 tommer energibrønner på én dag takket være sin høye virkningsgrad med 35 bars trykk, og 34,8 kubikkmeter/min (580 l/s) kapasitet.
Ved hjelp av Dynamic Flow Boost-teknikken økes kapasiteten fra 34,8 kubikkmeter til 39 kubikkmeter/min (650 l/s). Det innebærer raskere spyling og påfylling av borestrengen og en kortere tid for å avslutte en brønn, skriver Atlas Copco i en pressemelding.
– Reduserer kostnadene
– DrillAir Y35 reduserer kostnadene for dyphullsboring, sier Jon-Andreas Ellefsen, salgssjef hos Atlas Copco.
Det betyr ifølge Ellefsen Lavere vedlikeholdskostnader, minimalt drivstofforbruk, økt driftstid og raskere borhastighet.
– Til sammen utgjør dette en stor forskjell for resultatet, sier Ellefsen.
Lavt forbruk
Avhengig av driftsparameterne kan arbeidstrykkområdet settes så lavt som 15 bar med den patenterte Atlas Copco XPR-teknikken. Drivstofforbruket er mindre enn 2,2 liter drivstoff per boret meter.
Scania-motor
Atlas Copco benytter en Scania-motor for å oppfylle steg IV utslippskravene for industrimotorer som ble introdusert i Europa i januar 2014. Formålet er å redusere utslippene av nitrogenoksid og partikler til bortimot nullnivå. Dette gjør DrillAir Y35 svært hensiktsmessig for prosjekter hvor miljøaspektene er viktige og oppfyller dermed kravene som stilles i storbyregionene.
Innebygd oljerenser
Ytelsen maksimeres takket være kvaliteten på motorkomponentene fra Scania. Unike designfunksjoner, blant annet en innebygd oljerenser og separate topplokk, bidrar til økt livslengde.
Kompakte mål
Transporten forenkles takket være de kompakte målene på DrillAir Y35. Den korte kompressorarmen (4,1 meter) sikrer at det er tilstrekkelig med bare en lastebil for lasting av både kompressor og rigg. For å minimere rustangrep, benyttes en ny metode med trelags beskyttelsesbelegg på karosseriet til DrillAir Y35.