Skjeggestadbrua i Vestfold skal rives å bygges på nytt. Trolig droppes de vanlige anbudsrundene i forkant av byggeprosjektet. Foto: Arve Brekkhus

Vil droppe anbudsrunder på Skjeggestadbrua

Når Skjeggestadbrua skal bygges opp på nytt, mener samferdselsministeren det er naturlig å hente inn kompetanse fra de som bygde brua for 15 år siden.

Kvikkeleireskredet som førte til at Skjeggestadbrua kollapset i begynnelsen av februar, ga så store skader på konstruksjonen at den må sprenges og bygges opp på ny.

Den erfarne riveentreprenøren AF Decom har allerede fått rivejobben uten å gå gjennom en normal anbudsrunde. 

Det ligger også i kortene an til at selve kontrakten på byggearbeidene vil bli delt ut uten en vanlig anbudsrunde. Det bekreftes langt på vei av samferdselsministeren.

– Vi har sagt at dette er en krisesituasjon, det betyr at du kan gjøre ting uten å ha de normale tre-fire månedene med anbudsprosesser. Naturligvis må det være en viss form for styring på det, men vi har muligheter til å løse dette på en annen måte enn vi normalt gjør, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

– Det handler om at situasjonen er prekær og den må løses raskt, legger han til.

– Det er da naturlig å få inn entreprenøren som bygde brua og de som sitter på tegningene fra før til å gjøre jobben?

– I forrige uke sa Vegvesenet til meg at de – i den grad det er mulig – ville finne folkene de jobbet med da for å bruke mest mulig av  kunnskapen som allerede finnes. Det ser jeg som naturlig, sier Solvik-Olsen og peker på at det er ingenting som tyder på at det var noe galt med selve brukonstruksjonen som kollapset av de voldsomme kreftene fra kvikkleireskredet. 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ketil Solvik-Olsen under befaring ved Skjeggestad bru i forrige uke. Foto: Arve Brekkhus

Hasteprosedyre

Arvid Veseth, som er Statens vegvesens prosjektleder for det videre arbeidet med Skjeggestadbrua, sier til Byggeindustrien at de arbeider for å bygge opp igjen brua gjennom en hasteprosedyre som lovverket tillater ved slike hendelser.

– Det betyr at det vil bli arrangert en prekvalifisering og en begrenset utlysning, sier Veseth.

Han kan ikke si noe om hvor lang tid det vil ta før dette blir gjennomført.

– Fokuset er nå rasket mulig å få avklart tilstanden på nordgående bru og om det kan settes trafikk på den etter at rivearbeidet på sørgående bru er ferdig, sier prosjektlederen.

De kan ikke foreta en grundig sjekk på nordgående bru før sørgående er revet og grunnen er stabilisert.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Prosjektleder i Statens vegvesen Arvid Veseth under pressekonferansen i Tønsberg om den sammenraste Skjeggestad bru ved Holmestrand. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

AF Decom i gang

AF Decom er nå i full gang med oppriggingsarbeidet i området og er i ferd med å få på plass de nødvendige maskinene.

– Etter planen skal halve brua sprenges i neste uke og deretter vil det bli vurdert om resten av brua skal sprenges eller rives, sier Veseth. Da vil man vite mer hvor lang tid det vil ta før man eventuelt kan sette trafikk på det nordgående løpet for å avlaste trafikksituasjonen i området.

Opp mot ett år

Han kan i dag ikke komme med noe tidspunkt for når en ny bru kan stå klar.

Det har vært nevnt at dette kan ta opp mot et år, men dette er opplysninger Veseth ikke ønsker å kommentere ytterligere på nåværende tidspunkt.

– Det vil blant annet være avhengig av hvor mye av eksisterende fundamenter og pilarer vi kan bruke i en ny bru, sier Veseth. Dette vil dermed da også kunne få betydning for hvilken konstruksjon de vil benytte for å gjenreise brua.

Veidekke forberedt på forespørsel

Helge Dieset i Veidekke er forberedt på at det kan komme en forespørsel fra Vegvesenet.

Det var Veidekke som var entreprenør da sørgående løp av Skjeggestadbrua ble bygd og åpnet i 2002.

Kommunikasjonssjef Helge Dieset i selskapet sier til Byggeindustrien at de er innforstått med at det kan komme en «hasteforespørsel» fra Vegvesenet.

– Det finnes jo en mulighet til å unngå anbud, og vi er på en måte forberedt på at det kan skje her. Men vi avventer hva som vil skje, sier kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke.

– Har dere kapasitet til å gjøre en slik jobb?

– Det må vi se an når en eventuell forespørsel kommer. Det kommer veldig an på når skal det gjøres, på hvor lang tid og så videre. Det er mange ting som må avklares først. Nå må vi la Statens vegvesen få gjøre jobben sin, svarer han.

- Kan dere anslå hvor mye et slikt bruprosjekt vil koste?

- Nei, vi har fått spørsmålet flere ganger, og vi skal ikke spekulere rundt det. Det er alt for mye usikkerhet, sier Dieset. 

Rambøll henviser til Vegvesenet

SCC Abel Engh og Scandiaconsult var prosjekterende rådgivere i prosjektet. Disse selskapene er nå en del av Rambøll.

Rambøll ønsker ikke å kommentere saken på nåværende tidspunkt og henviser til Statens vegvesen.