Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bli med til varebilhimmelen

Volkswagen Oldtimer
‹ ›

Publisert: 03.06.2014 09:04. Sist endret: 03.06.2014 09:04.

Hannover er fødebyen til mange av Volkswagens nyttekjøretøy, men det er også stedet hvor de får nytt liv.

  • Rekordmange nye aksjeeiere så langt i år

  • Nå kommer snøen igjen

  • Arbeidsledighet og helsetjenesten er viktigst for velgerne

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen

Nettleder

Lytt til næringen i utdanningsreformen

Les også:

  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Arbeidsledighet og helsetjenesten er viktigst for velgerne
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • 21 konkurser i uke 14
  • Enighet i lønnsoppgjøret – storstreik avverget
  • Regionale tiltak avvikles for 13 Viken-kommuner
  • Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr
  • Hjemmekontor har gitt mange psykiske plager, viser undersøkelse
  • Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser
  • Nybø vil la foretak fortsette med digitale møter
  • Innlegg: Livsløp og åpne standarder er veien fram
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
  • Stjern bygger 73 leiligheter for TOBB
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

  • Her jobber anleggsarbeiderne på 50 meters dyp

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorChristian Aarhus

Volkswagen nyttekjøretøy har i over 60 år siden satt sitt preg på Hannover. Fabrikken i byen produserte 128.000 Transportere og 25.000 Amaroker i fjor, i tillegg til produksjon av Porsche Panamera. Men de 10.900 ansatte på fabrikken og 1.100 robotene får ha oss unnskyldt. I vår øyne er ikke dette det mest spennende VW-verkstedet i byen. Den prisen går til Volkswagen Oldtimer.

Utstilling

På 7.000 kvadratmeter har VW-konsernet opprettet en egen restaureringsenhet for nyttekjøretøy et kvarters kjøretur fra den store fabrikken. Her kan kunder fra hele verden få restaurert de gamle Transporterne sine, Bulli som de kalles på tysk. Dessuten er et stort antall av fabrikkens egne biler utstilt i den i den store hallen, og Volkswagen leier dem regelmessig ut til kunder.

Hvis man har et snev av bilinteresse er det veldig lett å la seg rive med av det som møter deg i verkstedhallen. Rekke på rekke med for det meste klassiske folkevognbusser. En bil er gjort om til en bar for det tyske bryggeriet Becks, mens ved siden av står et vrak som har stått inne i en låve i Østerrike i 40 år.

Her er den gamle Transporteren til The Who-gitaristen Pete Townshend, en T2 innredet med farger og symboler for det lokale fotballaget Hannover 96, diverse spennende camping- og utrykningsvarianter samt helt stilrene nye og gamle Transportere.

En av bilene som ikke ser spesielt spennende ut ved første øyekast, en sort Transporter T3, viser seg bokstavelig talt å være en ulv i fåreklær. Bilen har store luftinntak på siden. Bak på bilen står det skrevet Carrera. En av de andre journalistene som er med på turen kjenner med en gang igjen Porsche-modellen.

Det viser seg at Volkswagen spesialtilpasset 15 eller 16 Transporter Type 3 for Porsche i forbindelse med at de måtte ha supportbiler til Paris-Dakar-rallyet på 80-tallet. B32 kalles transporter Porschen som skjuler en 911 Carrera-motor.

Restaurering

De gamle Transporterne er et ikon. Designet fra en enkel blyanttegning på en notatblokk i 1947, ble Type 2 som den ble kalt (Type 1 er bobla) en viktig brikke i gjenoppbyggingen av Tyskland etter krigen, og senere et symbol på hippie-tiden. I de senere år har den også blitt et samlerikon.

I Tyskland er interessen for de eldste Transporterne enorm, og så stor at bilen er den eneste i Volkswagen-gruppen som har fått et eget dedikert og fabrikkeid restaureringsverksted.

Mens vi blir geleidet rundt i verkstedet må plutselig guiden vår gå i fra. Han tar i mot en ung mann som har levert inn sin gamle Transporter, og som skal få se bilen etter at hele bilen er skrudd fra hverandre. Dersom det er mye som må byttes kan hele restaureringen komme på opp mot 100.000 euro.

Litt senere møter vi igjen kunden inne på verkstedet. Hele bilen er plukket fra hverandre, og selv om vi ikke har sett utgangspunktet, kan bilen umulig ha vært i særlig god stand. Prisen må nødvendigvis ha havnet i nærheten av det stipulerte kostnadstaket, men allikevel går mannen rundt med et barnslig glis. Ekte bilkjærlighet.

Nøkkelord:

Bil, Bildekarusell
 

21 konkurser i uke 14

 

Bergen kommune med full seier i ankesak mot Consto

 

Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser

 

Enighet i lønnsoppgjøret
- ingen storstreik

 

COWI vant i lagmanns-retten mot Kristiansund kommune

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen