Åsa Falkman, Kristoffer Gregersen og Tina Jørgensen. Foto:CF-Wesenberg@kolonihaven.no",

Selvaag Bolig best i klassen

Selvaag Bolig får skryt for at de tør å delta i samfunnsdebatten rundt landets boligpolitikk, og tar med det hjem seieren for best i bransjen innen bygg og eiendom.

Dette kommer frem i undersøkelsen Kommunikatøren, som gjennomføres for syvende år på rad. Det er rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg som står bak, og respondentene er blant de som jobber innen kommunikasjon og markedsføring. Undersøkelsen er Nordens største i sitt slag, og nærmere 850 bransjefolk deltok.

Selvaag imponerte mest

En del av undersøkelsen går ut på å kåre hvilke virksomheter som har vært best på kommunikasjon innen ulike bransjer, og Selvaag Bolig ble vurdert til å være best på kommunikasjon i kategorien Bygg og eiendom.

–Vi har en administrerende direktør som tør å kommunisere hva vi står for, og det er viktig å tørre å mene noe, sa kommunikasjonsdirektør i Selvaag Bolig, Kristoffer Gregersen, da han mottok prisen på Kommunikatøren.

– Selvaag har en ledelse som er tydelig og synlig i mediebildet, og som tør å delta i samfunnsdebatten rundt landets boligpolitikk. Under og etter børsnoteringen tok de i bruk innovativ finansiell kommunikasjon, som aktiv twitterbruk, og de er gode på å spisse kommunikasjon mot definerte målgrupper, som gjør de til en verdig vinner i kategorien «Best i bransjen: Bygg og eiendom», sier Tina Jørgensen, country manager i Hammer & Hanborg.

Pris til Petter Stordalen, NRK, Røde Kors, DNB og Skatteetaten

I tillegg til Selvaag vant Petter Stordalen, Choice-eier og investor, prisen for best på kommunikasjon i norsk næringsliv. Jørgensen trekker frem Stordalens bevisste forhold til kommunikasjon og media, noe som kan være en stor fordel når man skal bygge opp en felles selskapskultur for en virksomhet som er spredd over hele landet.

– Dette er en pris til Choice, ikke til meg, sa Stordalen, som trekker frem hvor viktig kulturen er for kommunikasjon og i et selskaps møte med kunden.

Innen kategoriene Media og Ideelle organisasjoner, var NRK og Røde Kors klare vinnere.

I tillegg ble det delt ut pris til DNB i kategorien best på kommunikasjon i privat sektor, og til Skatteetaten som best på kommunikasjon i offentlig sektor.

Kåringen var ikke hjulpet, det vil si at de som svarte på undersøkelse selv fikk nominere den personen og de virksomhetene de mener er best på kommunikasjon innen sin kategori.

Tema for årets fagseminar var «Hamskifte». Den tekniske utviklingen vi står overfor i dag kan sammenlignes med den utviklingen det norske bondesamfunnet stod overfor på 1800-tallet. Det er en endring som er, og kommer til å bli, så omveltende for kommunikasjonsområdet at vi mener vi befinner oss i et nytt hamskifte. Årets arrangement bød på innlegg fra Petter Stordalen, Ida Hult og Janne Log, som alle kunne relatere sitt arbeid med kommunikasjon til årets tema Hamskifte.