Avgiftssmell kan gi dyrere varer i distriktene

Dyrere varer og tjenester blir resultatet for innbyggerne i distriktskommuner der arbeidsgiveravgiften settes opp fra sommeren av. Senterpartiet ber regjeringen ta grep.

I enkelte kommuner som har hatt fritak for arbeidsgiveravgiften, må deler av næringslivet fra 1. juli betale full sats på 14,1 prosent. Det vil innbyggerne merke, fastslår NHO.

I Nord-Norge blir alle varer som transporteres inn og ut av landsdelen dyrere for forbrukerne, melder Nordlys. I hovedsak er det mat og forbruksvarer som transporteres inn og sjømat som sendes ut. Også bussbillettene ventes å øke i pris.

– Prisøkningen blir mest dramatisk i Nord-Troms og Finnmark som i dag har null kroner i arbeidsgiveravgift. Her kan en regne en økning på 6-7 prosent på transportprisene, sier Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport til avisen.

– Alvorlig

Sæther forklarer at når maten blir 6-7 prosent dyrere å transportere, vil den bli 1-2 prosent dyrere å kjøpe. Forklaringen er at transportkostnadene utgjør 16-17 prosent av den totale matprisen.

Regningen sendes til forbrukerne.

– De som driver transport og lager, må videreføre disse nye kostnadene til kunden, fordi de fra før av har så små marginer. Det er ikke noe overskudd å ta av, sier Sæther til Nordlys.

Også reiselivsbransjen frykter omleggingen som kommer som et resultat av nye retningslinjer fra EU.

– Vi står overfor en alvorlig situasjon. Reiselivsbedriftene rammes direkte, men også indirekte av en avgiftsøkning som reduserer aktivitetsnivået og truer lønnsomheten i en rekke andre bransjer, sier direktør Hilde Charlotte Solheim i Virke reiseliv og kultur.

– Regjeringen må gjøre alt som står i dens makt for å kompensere for økningen i arbeidsgiveravgift, understreker hun.

Transportstøtte

Senterpartiets påtroppende leder Trygve Slagsvold Vedum mener regjeringen har vært altfor unnfallende i møtet med EU.

– Det er svakt at regjeringen bare har gitt opp, sier han til NTB.

Sp-toppen forutsetter nå at regjeringen tilbakefører alle pengene som kommer til statskassen i form av nye avgiftskroner, til distriktene som må betale.

– Situasjonen er alvorlig for mange virksomheter ute i distriktene. En transportbedrift i Nord-Norge med 50 ansatte og lønnsutgifter på 20 millioner kroner må betale 2-3 millioner mer i avgifter i året. Det er store summer vi snakker om og virkningene kan bli dramatiske, sier han.

Regjeringen har selv anslått at en økt arbeidsgiveravgift vil gi mellom 0,5 og 1 milliard kroner i merinntekt til staten. Noe av dette bør brukes til transportstøtte for å redusere økte fraktkostnader, mener Slagsvold Vedum.

– Det er et dårligere alternativ til dagens ordning, men bedre enn ingenting, sier han.

Lover tiltak

Regjeringen foreslo denne uken å utvide ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift til å gjelde 31 nye kommuner. Samtidig gjøres det unntak for bedrifter i en rekke sektorer som ikke lenger vil ha rett til redusert arbeidsgiveravgift.

Endringen gjøres som følge av nye retningslinjer fra EU og omfatter transport, energi, produksjon av stål og syntetiske fibre, finans og forsikring.

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) har lovet tiltak for å hjelpe de bedriftene som nå må betale full arbeidsgiveravgift.

– Vi vil jobbe med kompenserende tiltak for bedriftene som nå har falt ut, sa kommunalminister Jan Tore Sanner (H) til NTB torsdag.