VENNSKAPSBYGGING. Barndomsvennene fra Tønsberg har fått fart på Bonum Bygg. Daglig leder Thomas Bø (28) og resten av gjengen i byggefirmaet har siden oppstarten i 2011 hatt en solid vekst, og i år omsetter de trolig for 60 millioner kroner.

Kameratgjeng bikker 60-millionersgrensen etter to års drift

Det startet med noen kamerater midt i 20-årene, et par oppussingsprosjekter og gründeridé. To år senere har private rehabjobber blitt til Bonum Bygg – en byggebedrift som i år omsetter for 60 millioner kroner.

Skru tiden to år tilbake og gründerbabyen Bonum Bygg i Nydalen i Oslo hadde nettopp tatt sine første små steg.

Grunnideen var å ta kontroll over andres oppussingsprosjekter. Koordinere rørleggere, elektrikere, snekkere og malere for nordmenn som ønsket å bruke tiden på andre ting enn å jobbe som hobbyhåndverkere på fritiden.

– Det var barndomskameratene mine fra Tønsberg som startet firmaet. Ideen fikk de da de selv pusset opp egne leiligheter, administrerte arbeidet underveis og så behovet som meldte seg for å koordinere alle håndverkergruppene, sier daglig leder Thomas Bø i Bonum Bygg.

Selv var den 28 år gamle siviløkonomen nettopp ferdig med studiene sine ved BI og jobbsøkende da barndomsvennene og gründerne ga ham tilbud om jobb.

– Det var en spennende mulighet, og med en murmester-far og en byggingeniør-mor hjemme, så har jeg byggebransjen i blodet fra før. De har vært verdifulle rådgivere og ressurser nå i begynnelsen, sier Bø.

Henter erfaring

For nettopp det å være ydmyke og hente inn erfaring når det trengs, har vært en sentral del av suksess-­oppskriften for det ferske byggeselskapet som i sitt første driftsår omsatte for 31,5 millioner kroner og leverte et overskudd i underkant av to millioner. I år vil de trolig bikke 60-millionersgrensen og de forventer å gå i pluss også denne gangen.

– Ja, vi er unge og i administrasjonen er vi stort sett barndomskamerater og venners venner. Men vi er ikke kjepphøye og vet at vi må hente inn erfaring for å lykkes. Selve fundamentet i bedriften er tømrermesterne og murmesterne våre. Det er de som sitter på den nødvendige faglige og byggtekniske kompetansen. I tillegg har vi vært veldig klare på å hente inn kunnskap der vi kan, blant annet gjennom medlemskap i bransjeforeningen EBA og i kontakt med andre som kan gjøre oss bedre, sier Thomas Bø.

Egne håndverkere

Bonum Bygg har vokst raskt, og fra i stor grad å leie inn håndverkertjenester fra andre bedrifter, har de litt etter litt bygd opp en egen stab med prosjektledere og håndverkere i selskapet.

– Alle våre prosjektledere har byggfaglig bakgrunn, enten som tømrere eller murere. I tillegg har vi flere egne håndverkere i tillegg til rundt 10 personer som jobber med administrative oppgaver og markedsføring, sier Bø.

– Hvorfor ønsker dere egne håndverkere og ikke innleid arbeidskraft?

– Det er selvsagt en balansegang med tanke på risikoen som ligger i markedssvingninger. Men vi mener fordelene med egne ansatte er flere. Blant annet gir det oss mer kvalitetskontroll i prosjektene. Dessuten er det mer ressurskrevende å administrere innleide. Men selv om vi i stor grad baserer oss på våre egne medarbeidere, så vil det være nødvendig å leie inn når presset er stort, sier Bø.

Vil ha større prosjekter

Grunnlaget i Bonum Bygg er lagt innenfor rehabilitering i forbrukermarkedet, men etter to års drift er de i ferd med å bevege seg inn på noen større prosjekter. Nylig inngikk de en avtale med et stort borettslag på Rosenhoff i Oslo om å rehabilitere råloftene i borettslaget og forvandle dem til 25 leiligheter på til sammen 1.100 kvadratmeter.

– Vi har gjort en del råloftjobber tidligere og har skaffet oss god kompetanse på det. Det er krevende jobber, spesielt med tanke på at det er 183 eksisterende enheter i borettslaget fra før som vi må ta hensyn til. Nettopp derfor var det viktig for styret at de fikk en seriøs aktør inn, ikke en cowboyutvikler som bare tenkte penger, sier Bø, som mener potensialet i Rosenhoff-prosjektet er stort.

– Vi skal bygge 25 småleiligheter i størrelsen fra 16-17 og opp til 70 kvadratmeter. Mulighetene for å gjøre en fin fortjeneste bør være til stede i det som er et velholdt borettslag og populært område av byen, tror Bø.

Han håper prosjektet blir en inngangsport til enda flere store prosjekter for Bonum Bygg, som i oktober ble medlem av Mesterhus i Oslo.

– Vi er i gang å bygge eneboliger på nyåret. I den forbindelse kommer vi trolig til å ansette flere utførende snekkere. I tillegg ønsker vi oss enda flere langsiktige rehabiliteringsprosjekt slik at vi får utnyttet ressursene våre enda bedre enn i dag, seir Bø.

Stunt i gatebildet

Han tror kameratgjengen som utgjør kjernen i den administrative delen av bedriften, har klart å skille seg ut fra en del av konkurrentene i markedet. Med flere nøkkelpersoner med bakgrunn fra markedsføring, prøver de å gjøre grep som forsterker inntrykket av at Bonum er en motvekt i det etablerte byggemarkedet.

– For oss handler det om å bygge merkevaren og navnet vårt, og gjerne med metoder som koster lite. Vi bruker blant annet Google Ads aktivt og vi forsøker å bygge oss opp med profiler på Facebook, Twitter og Instagram, forklarer Bø.

I oktober benyttet de også sjansen til å synliggjøre seg i gatebildet i Oslo. Alle firmabilene ble samlet sammen og kjørt rundt i tog i en times tid i sentrumsgatene.

– Det er selvsagt vanskelig å måle effekten av et sånt stunt, men det koster lite og kanskje noen husker oss igjen neste gang de ser logoen.

STUNT. I oktober samlet Bonum Bygg alle firmabilene for å synliggjøre seg i gatebildet i Oslo. (Foto: Privat)

Men den aller beste markedsføringen er å levere som avtalt. Det er alltid byggebransjens største force.

– Seriøsitet, tett oppfølging av kundene, godt faglig håndverk og håndverkere og prosjektledere som stiller til avtalt tid. Det har vært grunntanken hele veien, og det er nettopp det som har gitt oss et solid fundament som vi kan videreutvikle. Jeg tror 2014 blir et godt år for oss, sier Thomas Bø