El-biler og kollektivfelt

Med fare for at mange el-bilister blir amper, må vi gi vår fulle støtte til dem som mener at tiden er overmoden for å hyve el-bilene som kjører gratis, ut av kollektivfeltene. For hver eneste dag som går ser vi at spenningen i trafikken stiger. Overfylte busser blir stående i kø bak el-biler som stort sett har en eneste person i bilen, nemlig bilføreren.

Det kommer også rapporter om farlige hendelser når el-biler skal inn og ut av kollektivfeltene, spesielt i og rundt de store byene. De «lobbyistene» som i sin tid fikk inn bestemmelsene om at el-bilene skulle kjøre i kollektivfelt, gjorde selvsagt en super jobb for el-bil-entusiastene. I tillegg kom det også på plass en rekke andre fordeler for el-bileierne i tillegg til at de sparer bompenger.

Det er merkelig rart, men så lenge man kan sette et miljøstempel på en ordning, så er det ikke grenser for hva man får til. Spørsmålet er hvor miljøvennlig dette er? Men bare det å stille et slikt spørsmål får mange til å reagere.

Det at flere av de største miljøkrigerne i Norge kjører el-bil, gjør selvsagt at mange lar være å engasjere seg i fare for å bli utskjelt.

Det er heller ikke bra å stille spørsmål om avgifter. Kjøper man en luksus-el-bil kan man spare hundretusener av kroner i avgifter. Er det rettferdig? kan man spørre.

Mange mennesker som er opptatt av miljø, er også i mot parkeringsplasser for biler i byer. Problemet er at dette miljøproblemet forsvinner så snart det er en el-bil som skal parkeres.

Og hvor skulle el-bilene ha kjørt dersom det ikke var bilister som gjennom bompenger finansierte nye veier og tunneler?

Dette er en ordning som har overlevd seg selv.

Er dere el-bil-kjørere virkelig så miljøbevisste som dere mener, så kjør kollektivt som oss andre.