RIF oppdaterer State of the Nation

Rådgivere Ingeniørers Forening (RIF) har vedtatt å revidere rapporten «State of the Nation» som ble lagt frem på Byggedagene i 2010. Det var adm.dir. Liv Kari Skudal Hansteen som opplyste dette ved åpningen av RIFs høstmøte.

Spennende RIF-møte

Det er store forventinger til Høstmøtet i RIF hvor også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kom. Mer enn 100 mennesker var tirsdag samlet på Voksenåsen Hotell øverst i Holmenkollen.

Det er satt opp et interessant program. I tillegg til samferdselsministeren kom Morten A. Meyer i First House. Han snakket om hva en ny regjering betyr for BA-næringen. Mens Dag Aarnes si NHO snakket om hva de økonomiske utsiktene betyr for BA-nærinfen

Kaj Møller, FIDIC/Sweco International tok for seg hvordan man møter internasjonal konkurranse. Per Ola Ulseth i Faevo Prosjektledelse ledet en debatt etter dette innlegget.

Henning Kristoffersen i DNV tok for seg det som skjer i Kina. Mens Hanne Rønneberg snakket om forskning og innovasjon i samarbeid med privat og offentlig sektor.

Det skal også deles ut priser til Årets Unge Rådgiver og til Årets Ildsjel (Dette kommer i egen sak).

Erling Dokk Holm innledet om byutvikling, mens vegdirektør Terje Moe Gustavsen snakket om NTP, RIF, ny regjering og framtida.

Styreleder Christian Nørgaard Madsen i RIF som også er adm. dir. Multiconsult avsluttet.

Denne rapporten kom som et sjokk for mange. Nå vil RIF gå i dybden når det gjelder vedlikehold. Målet er at den reviderte rapporten kan legges frem på Byggedagene 2. april i 2014.

RIF-møtet ble åpnet av styreleder Christian Nørgaard Madsen, adm. dir. i Multiconsult. Han var meget glad for at den nye samferdselsministeren kom til møtet. Solvik-Olsen ble møtte med en varm velkomst. Det bar nesten som han kom hjem til sine egne.

Solvik-Olsen var veldig fornøyd med det initiativet RIF nå tar i forbindelse med vedlikehold. Han sa at det var viktig å lage en god og samlet plan. Han advarte mot å spre midlene tynt utover. Det kan selvsagt gjøres på noen områder hvor det er akutte vedlikeholdsbehov, men skal man få noe igjen må man konsentrere seg om de prosjekter som virkelig betyr noe for mange.

Solvik-Olsen var ellers overbevist om at skal man få mest mulig igjen for pengene så må man bygge mer sammenhengende. I dag går alt for mye penger til å starte og stanse prosjekter. Det å flytte maskiner etter å ha ferdigstilt noen få kilometer koster mye penger. Summerer man dette opp i løpet av en ti-årsperiode snakker vi om enormt mye penger, sa statsråden.

For meg betyr det at folk flest rundt om i landet nå forstår at det har skjedd noe i samferdselssektoren denne høsten. Mange vil merke det i løpet av de neste årene. Selvsagt vil ikke alt komme på plass, men det vil skje mye. For min del skal jeg vokte meg veldig for å forfordele mitt eget distrikt i Rogaland med nye prosjekter, sa han. For meg er det viktig at vi prioriterer de prosjekter som gir mest igjen for landet.

Han kom også inn på det nye veiselskapet som man har store forventinger til. Men en ting er å bygge nytt. Vedlikehold må tillegges langt mer vekt enn før. Vi må sørge for at de veier og de jernbanestrekninger vi har til en hver tid er fremkommelig. Bruker vi mer penger for å sikre jernbanen kan vi også føre mer gods fra vei. Da blir slitasjen på veiene mindre. I tillegg må vi ha mer gods på kjøl.

Solvik-Olsen kom også inn på offentlig privat samarbeid når det gjelder veibygging. Han sa at den nye regjeringen vil sikre finansieringen i nye OPS-prosjekter ved å gå inn med statlige garantier.

På spørsmål fra Skudal Hansteen om nødvendig omorganisering av bl a Jernbaneverket for å vri mer over til vedlikehold, sa statsråden at man nå går inn i både NSB og Jernbaneverket. Han sa at de forvalteroppgaver som ligger i NSB må overføres til Jernbaneverket. På den annen side må også oppgaver overføres fra JBV til NSB og til andre. Vår regjering er opptatt av at pengene til jernbane blir brukt på en best mulig måte. Vi vil sette mer ut på anbud – vi må få mer konkurranse innen jernbane både på vedlikehold og på nye anlegg.

Mange parter og organisasjoner er involvert i slike saker, men vi har startet prosessen, sa han.

På spørsmål fra salen om nominert vedlikehold svarte statsråden at OPS-prosjektene har løst dette allerede. Men samme tankegangen må også følges i alle andre utbyggingsoppgaver både i anlegg og i bygg. Her må vi snu opp ned på det som har vært praksis så langt. Vi kan ikke tillate at det bygger seg opp store vedlikeholdsetterslep. Bygger man nytt må man også sette av penger til fremtidig vedlikehold.

Mange er opptatt av å forkorte planleggingstiden. Han mente at dersom man planlegger lengre strekninger når det gjelder f eks. vei, vil det være en egen selvjustis kommunene mellom dersom denne veien passerer mange kommuner. Dersom det kommer innsigelser fra en kommune som stanser et prosjekt, vil nok mange reagerer. Alle skal selvsagt bli hørt, men vi kan ikke tillate at krangling stanser et prosjekt i lange tider. Da må noen skjære gjennom. Statlig regulering vil løse mye av dette. Det samme vil en forenkling av Plan- og bygningsloven.