Bolig, bygg og interiør på søketoppen

Nesten halvparten av norske internettbrukere har søkt etter informasjon om bolig, bygg og interiør i løpet av det siste halvåret.

Dette går fram av en landsomfattende undersøkelse som Eniro Norge har gjennomført blant brukere av søketjenestene eniro.no og Kvasir. Eniro har i løpet av første halvår undersøkt nordmenns søkevaner på nettet. Over 2.800 nordmenn har svart på spørsmål om deres nettbruk. Undersøkelsen tar utgangspunkt i de som faktisk allerede bruker søkemotorer på nettet. 81 prosent av respondentene bruker internett hver dag og 57 prosent benytter seg av søkemotorer hver dag. Mange søker etter bolig og interiør Søk etter nyheter og reiseliv topper statistikken over tjenestekategorier det er søkt etter i løpet av de siste seks månedene. Men også søk relatert til bolig og interiør markerer seg som et populært emne. Undersøkelsen kan fortelle at 42 prosent av nettbrukerne har søkt etter informasjon relatert til bolig og interiør i løpet av siste halv år. I samme periode har 27 prosent utført søk relatert til bygg og anlegg. På søketjenestene Kvasir og eniro.no er det blant annet foretatt over 70.000 søk etter bolig, 68.000 søk etter møbler, 52.000 søk etter interiør, 56.000 etter bygg, 13.000 søk etter ferdighus, og det er registrert hele 95.000 søk etter bad første halvår 2005. Norges største kjøpesenter Til sammen skaper søkemotorene en årlig omsetning på mer enn 32 milliarder kroner viser undersøkelsen fra Eniro. - Dette betyr at søkemotorene skaper like stor omsetning som Norges 29 største kjøpesentre til sammen. Søkemotorene er 16 ganger større enn Norges største kjøpesenter Lagunen i Bergen, som har en årlig omsetning på ca 2 milliarder kroner, sier Gurli Høeg Ulverud, informasjonssjef i Eniro Norge. Hele 84% av alle som bruker søkemotorer benytter disse i forbindelse med kjøp av varer og tjenester. Det betyr at ca 1,8 millioner nordmenn allerede har benyttet en søkemotor på sin jakt etter leverandører av varer og tjenester. - Undersøkelsen forteller oss flere viktige ting. Det første er at nettsøk ofte fører søkeren fram til et produkt eller en tjeneste hun er ute etter og søkeren ofte kjøper dette produktet eller tjenesten. Det andre er at bruken av søketjenester på nettet er meget høy hos dem som først har tatt en slik tjeneste i bruk, sier Gurli Høeg Ulverud.