Plan og bygning på bunnen av etat-undersøkelse

Både brukere og folk flest er mest fornøyd med biblioteket, barnehagen og fastlegen, mens Nav og plan- og bygningskontoret havner på bunn blant de offentlige etatene.

Det viser den omfattende innbyggerundersøkelsen som TNS Gallup har gjennomført for Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Undersøkelsen måler både etatenes omdømme og de som har faktisk brukererfaring med de offentlige etatene. Undersøkelsen måler hvor tilfreds folk er med 23 statlige, fylkeskommunale og kommunale virksomheter.

Karakterbok
Blant brukerne er det fire etater som oppnår en score på mer enn 80 av 100 og dermed bikker over grensen til at folk er «svært fornøyd». Aller høyst troner folkebibliotekene med en totalscore på 85, fulgt av barnehage (84), fastlegen (83) og Den norske kirke (84).

Skatteetaten (65), Statens vegvesen (65), Nav (56) og Plan- og bygningskontoret (54) havner på bunn i undersøkelsen der mer enn 11.000 har gitt sin karakterbok til offentlige etater. Undersøkelsen måler hvor tilfreds folk er med 23 statlige, fylkeskommunale og kommunale virksomheter.

Mer fornøyd
– Det store bildet er at innbyggerne er fornøyd med å bo i Norge, og at de er mer fornøyd enn da samme undersøkelse ble gjennomført for tre år siden sier, direktør Hans Christian Holte i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

Undersøkelsen viser at brukerne av tjenestene er mer fornøyd enn de som ikke har erfaring med etatene. 16 av 23 tjenester får høyere score av brukerne enn av innbyggerne. De største forskjellene finner vi i helse- og omsorgssektoren, der brukeropplevelsen av sykehjem er 13 prosent bedre enn inntrykket hos innbyggerne ellers. Sykehus, legevakt og omsorgsbolig gir alle en score som er 11 prosent bedre blant brukerne enn folk flest. Inntrykket av grunnskolen er derimot 5 prosent dårligere blant dem som har erfaring med etaten enn det generelle inntrykket.

Får mer igjen
Det er opplevelsen av likestilling som viser størst framgang siden undersøkelsen i 2010. Undersøkelsen viser også at folk har blitt klart mer fornøyd når de blir bedt om å vurdere pris og skatt opp mot kvaliteten de får på offentlige tjenester. I 2010 sa folk seg mindre fornøyd og ga en score på 43. Nå er folk delvis fornøyd og gir en score på 53.

– Dette er en signifikant forbedring, sier Difi-direktøren.

Jevn score
Kvinner er litt mer fornøyd med offentlige tjenester enn menn, og eldre er mer fornøyd enn kvinner. Undersøkelsen viser også at de statlige etatene scorer ganske likt og bedre over hele landet enn fylkeskommunale og kommunale tjenester.

– Men når det gjelder de etatene som generelt scorer lavt, som plan- og bygningsetaten, hjemmetjenesten og omsorgsbolig ser vi at innbyggerne i de mindre kommunene er mer fornøyd enn i de store befolkningssentraene, sier Holte.