Optimera med sjarmoffensiv mot byggmestrene

Byggevaredistributøren Optimera har innført ”Byggmesterdagen” som et årlig arrangement hvor byggmesteren får ekstra oppmerksomhet.

Den dagen er medarbeidere i alle selskapets regioner, totalt 250 medarbeidere, ute for å komme tettere på hverdagen ute på byggeplassen, få innspill til hva som kan gjøres bedre og gjøre byggmesterkundene kjent med Optimeras tilbud av produkter og tjenester.

– Alt vi gjør er basert i behov og fortløpende tilbakemeldinger som vi får fra kundene. På Byggmesterdagen setter vi imidlertid en fot i bakken og drar massivt ut for å snakke direkte med folk, sier markedssjef proff Fredrik Rydgren i Optimera.

– Vi har også med en liten oppmerksomhet ut til hver byggeplass, og markedsfører dessuten Byggmesteravtalen som vi mener er en godbit. I avtalen forplikter Optimera seg blant annet til å gjøre hverdagen enklere for lojale kunder, fremholder Rydgren.

En som har fått besøk av Optimera på Byggmesterdagen er tømrermester Pål Øye i Tømrermestrene Øye og Knutsen AS. Øye står utenfor en enebolig i Oslo som er bygget på tampen av 1980 hvor han sammen med to medarbeidere samt en lærling er i gang med utbedringsarbeider.

– Vi tror dokumentasjon vil komme mer i fokus fremover. Det er blant annet eiere, forsikringsselskaper og långivere tjent med, sier Øye.

– Deler av taket er pill råttent. Det er bygd uten utlufting. Det er til ettertanke at når vi kjøper en bil, så skal alt være på topp. Men når vi kjøper en bolig til mange millioner, så har kjøperen ofte svært begrenset innsyn i hvordan arbeidet er gjennomført og hvilke løsninger som er valgt. Risikoen er stor, og for å redusere den er det viktig å bruke seriøse aktører som følger regelverket og dokumenterer det. Forsikringsselskap skulle kreve dokumentasjon for i det hele tatt å forsikre bygninger, sier han oppgitt.

Selv håndterer Øye dokumentasjon manuelt. Men Optimera-folkene påpeker at han ville være tjent med å bruke en dokumentasjonsløsning som Cobuilder Pro. Øye innrømmer at han har fått flere hint om dette, men at han så langt har tydd til tradisjonelle løsninger.

– Vi har brukt skytjenester på noen prosjekter med en fellesmappe som vi kan motta alt i, sier Øye som også er leder i Byggmesterforbundet Oslo (tidligere Bygg og tømmermestrenes forening).

Han takker ja til en invitasjon for å få sine behov beskrevet samt til å få forslag til innspill på bedre løsninger.

Montér er Optimeras kjedekonsept for gjør-det-selv-markedet, byggmestere og håndverkere. Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 95 utsalgssteder, 2000 ansatte og nærmere 7 milliarder i omsetning.