Mange vil ha tomt ved Røkkehytta

Hyttetomtene ved Kjell Inge Røkkes hytte i Oppdal selger bra. For mange er ikke ei tomt nok - én person har kjøpt fire tomter, skriver Adressa.no.

Daglig leder Bjørn Ove Ansnes i selskapet Oppdalstoppen 880 m.o.h. planlegger å selge ut tomtene ved Røkke-hytta over fem år. Hovedmarkedet er Trøndelag og Møre og Romsdal. Hittil er 14 av 53 tomter i det nye hyttefeltet ved Stølen i Oppdal, rett bak hytta til Kjell Inge Røkke, solgt. I tillegg er ytterligere 12 tomter satt av til fremtidig utbygging og åtte tomter reservert. Tre personer har allerede kjøpt flere enn éi tomt for å få bygge større hytter, etter at Oppdal kommune har satt en maksgrense på 300 kvadratmeter grunnflate per tomt, og heller ikke tillater to hele etasjer i høyden. - Én kjøper har kjøpt fire tomter, en annen tre og en tredje to tomter, sier daglig leder Bjørn Ove Ansnes i utbyggingsselskapet Oppdalstoppen 880 m.o.h., hvor Ansnes, Kjell Inge Røkke og Joar Grønseth eier én tredjedel hver. 900 000 kr per tomt Tomtene i feltet vil få Oppdals høyeste beliggenhet for hytter, opp mot 850 meter over havet. Hele området er på 320 mål, men de 53 tomtene i prosjektet legger kun beslag på 80 av disse. Hver tomt er på inntil 1,5 mål og koster 900 000 kroner stykket. Kvadratmeterprisen er med det på 600 kroner, litt over gjennomsnittet i Oppdal. - Er dette et luksusprosjekt? - Nei, absolutt ikke. Ei hytte i Oppdal på 100 kvadratmeter med tomt koster nesten to millioner kroner å oppføre uansett. Det er sikkert 1000 hytter i Oppdal i samme prisklasse, sier Ansnes. Marked i Midt-Norge Ansnes forteller at tomteprisene for hytter i Oppdal er høye i forhold til resten av Trøndelag, noen steder på 1000 kroner per kvadratmeter. - Hyttetomter på Oppdal er dyre etter midtnorsk standard. Men prisene er lavere enn steder andre steder vi kan sammenligne oss med, som Trysil, Hafjell og Hemsedal. Prisrekorden for ei hyttetomt i Trysil på sju millioner kroner, forteller Ansnes. Han tror ikke hans prosjekt konkurrerer så mye mot andre utbyggere i Oppdal, men mot andre steder. Hovedmarkedet er Trøndelag og Møre og Romsdal, og hittil er de fleste kjøperne fra Midt-Norge. Ansnes kommer til å markedsføre prosjektet også inn mot Oslo-området. Ingen utlendinger har kjøpt tomt, men et par norskamerikanere har vist interesse for prosjektet. Det selges omtrent 100 hyttetomter i Oppdal i året. Ansnes' mål er å kapre ti prosent av årsmarkedet, og selge ut tomtene over fem år. - Vi ønsker ikke at salget skal gå for raskt, både på grunn av markedet og på grunn av byggebransjen i Oppdal, forklarer Ansnes. Selskapet budsjetterte med å selge 12 tomter i år, og har hittil solgt 14. 12 av tomtene skal ikke selges på det vanlige markedet, men bygges ut av andre investorer fra 2007. Forutsatt at de åtte reserverte tomtene blir solgt, er kun 19 tomter igjen for ordinært salg. Markedsføres i høst - Hvis vi når 20 solgte tomter i 2005, er sannsynligheten at prisene går opp med minimum 20 prosent, sier Ansnes. Markedsføringen av prosjektet begynner for alvor i høst, etter at tomtene er stukket ut og infrastrukturen i området er opparbeidet. Totalt koster infrastrukturen opp mot 17 millioner kroner, og området kostet 13 millioner kroner i 2004. De totale investeringene på 30 millioner kroner er finansiert ved forskuddslån, men Ansnes er optimist. - Markedet bestemmer mye, men ut fra det vi hittil har solgt ser dette meget bra ut, avslutter Ansnes.