Riksveg 3 - en ulykkesveg

Riksveg 3 er dødsvegen som binder Norge sammen. Bare den svært trafikkerte E6 gjennom Østfold er verre. Siden 2000 er 18 drept på riksveg 3, mens det er registrert hele 284 ulykker med skadde, skriver Østlendingen.

- Riksveg 3 har en høyere andel ulykker og trafikkdrepte enn E6 til Trondheim. Hvis vi ser bort fra E6 gjennom Østfold, er riksveg 3 den verste vegen i Norge, sier avdelingsingeniør Kjell Kvernevik i Statens vegvesen, region øst. Debatten om kvaliteten og sikkerheten på riksveg 3 gjennom Østerdalen er et tilbakevendende tema. Selv om Østlendingen kunne fortelle at en mils vegstrekning i Stor-Elvdal nå er under opprustning, er det ikke avsatt mange penger til riksveg 3 i Norsk Transportplan. Fartsetappe Men selv om pengene ikke kommer, viser statistikken at den meget trafikkerte vegstrekningen fra Ånestad i Løten til Ulsberg i Sør-Trøndelag er svært ulykkesutsatt. I tillegg skrev Østlendingen i går om UPs tall som viser at flere enn noen gang kjører ulovlig fort gjennom Østerdalen. - Den svært trafikkerte riksveg 3 er mange steder smal. Når dette kombineres med høy fart, kommer også ulykkene, sier Kvernevik. Statens vegvesen har på oppdrag fra Østlendingen hentet ut statistikk over antall ulykker med drepte og skadde fra 2000 og fram til i dag. Tallene viser blant annet følgende: - Strekningen Ånestad-Basthjørnet har hatt 46 ulykker hvor en eller flere er blitt skadd eller drept. - Strekningen Rena-Mykleby har i samme periode hatt 35 ulykker med skadde og/eller drepte involvert. - Strekningen fra Atna i Stor-Elvdal til Motrøa i Tynset har siden 2000 opplevd hele 83 ulykker med skadde og drepte. - Totalt har denne strekningen på om lag 27 mil hatt 18 drepte og 284 ulykker, hvorav 33 er blitt alvorlig eller meget skadd. Verst i 2004 Spesielt 2004 var et dødsår av de sjeldne, med hele åtte trafikkdrepte. Den verste ulykken siden 2000 opplevde regionen i februar i fjor da tre familiemedlemmer fra Tynset døde i en ulykke på riksveg 3 mellom Rena og Elverum. Fortsatt ille Dødstallene hittil i 2005 har ikke vært så ille som 2004. En trafikkdrept er registrert. Dødsulykken skjedde i påsken i år ved Solvang Forsamlingshus i Tynset. Da ble en person påkjørt og drept av en promillekjører. Statens vegvesen har ikke innhentet alle tallene, men har registrert 20 ulykker i 2005 hvor en eller flere er skadd eller drept. - Vi håper naturligvis, men vi regner ikke med at ulykkestallene vil bli redusert i 2005, sier Kvernevik i Statens vegvesen. - Synsbedrag at riksveg 3 er god Distriktssjef i lastebilforbundet, Guttorm Tysnes, mener det er et synsbedrag at riksveg 3 er god: - 90 prosent av vegen holder ikke mål, fastslår han. Guttorm Tysnes er langt fra fornøyd med riksveg 3, men han forstår at folk kan få inntrykk av at det er en god veg. - Ved første øyekast kan det kanskje se ut til å være en ålreit veg, men dette er bare et synsbedrag, sier han. - Standarden er for dårlig, 90 prosent av riksveg 3 holder ikke mål. Holder ikke mål Riksveg 3 er en stamveg som binder sammen flere store veger det stilles krav til. Disse innfris ikke, ifølge Tysnes. - Stortinget har vedtatt at stamveger skal være minimum 8,5 meter brede, og dette er ikke tilfelle på riksveg 3. På det smaleste er den 6, 5 meter bred, og det er uholdbart. Hvis man er litt sløv og kjører litt for raskt er det fort gjort å havne i vegkanten eller inn i en annen bil, forteller Tysnes. - I henhold til trafikktettheten er det farligere å være hedmarking enn alt annet, mener han. Mye må gjøres Distriktssjefen i lastebilforbundet er fornøyd med at det nå skal brukes 30 millioner på utvidelsesforsøk, og han håper man med dette har funnet en mal for å forbedre vegnettet. Men det er mye som skal forbedres. - Veidekke er for slitt, og det er mye jobb å ta fatt i. Det ideelle hadde vært en firefelts veg, men så mange biler at det blir strengt nødvendig vil det nok ikke bli her på 50 år. Utbedringer av den vegen vi har nå er nok det mest realistiske å tenke på. Slik situasjonen er nå råder han bilistene til å velge andre veger. - Kjør om Rendalen eller Folldalen, her er det mindre trafikkert, mye tryggere og pen natur.