Huitfeldt: Synd hvis Kjos drar utenlands

Norwegian må bruke andre virkemidler enn lønnsutflagging for å konkurrere på langdistanse, eller droppe det, mener LO-nestleder Tor-Arne Solbakken. Men arbeidsministeren tar ikke opp kampen.

Bjørn Kjos har søkt Luftfartstilsynet om dispensasjon til å registrere sine nye Dreamliner-fly i utlandet, trolig Irland, for å kunne benytte asiatisk kabinpersonell på langdistanserutene.

Får han ikke det, kan løsningen være å flagge ut hele selskapet, fortalte han til Dagens Næringsliv og NRK torsdag.

Solbakken bruker ord som provoserende og forkastelig om planene.

– Hvis han ønsker å nærme seg Ryanair-nivå, er han på kollisjonskurs med hva vi mener om anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Kjos har bygget opp selskapet som nært knyttet til norske verdier, men flagger han ut hele flåten, passer liksom ikke navnet Norwegian mer, sier han til NTB.

– Kjos velger selv

Arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap) står fast på avgjørelsen fra januar, da regjeringen sa nei til å endre utlendingsforskriften for å tillate personell på asiatiske lønns- og arbeidsvilkår.

– Bjørn Kjos er i sin fulle rett til å vurdere hva som er best for hans selskap, men det er synd dersom Norwegian velger å registrere fly i utlandet. Norwegian har vist seg å være en viktig bidragsyter i norsk luftfart, skriver hun i en e-post til NTB.

Et kompromiss på bekostning av norske vilkår er uaktuelt, men hun vil ikke hindre Norwegians planer om utenlandsregistrering. Departementet foreslo selv denne løsningen under høringsprosessen.

– Uavhengig av denne konkrete saken er luftfarten allerede inne i en utvikling med sterk internasjonal konkurranse. Samferdselsdepartementet har satt i gang en utredning som belyser de problemstillingene som følger av økt internasjonal konkurranse.

– Finn på noe annet

Personellet skal etter planen brukes på flygninger til og fra New York, Florida og Bangkok. Bjørn Kjos har uttalt at de ikke har nubbesjans til å konkurrere på de aktuelle rutene når motstanderne har så mye lavere lønnskostnader. Solbakken i LO har ingen sympati for det.

– Dette er virkeligheten for alle norske næringer som driver med eksport. Kjos må finne andre måter å ta opp konkurransen på enn å kjøre et ras mot bunnen for lønnsvilkårene. Hvis ikke får han finne på noe annet å gjøre enn å kjempe om disse markedene, sier Solbakken.

Han fastholder, som Roar Flåthen tidligere har uttalt, at LO vil droppe å fly med selskapet hvis de flagger ut noen av flyene. Men han poengterer at det ikke er snakk om oppfordring til boikott fra organisasjonens side.

– Retter oss etter reglene

Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik avviser at det er snakk om noen omgåelse av reglene fra deres side. De har ikke tatt noen endelig beslutning, men har dialog med Luftfartstilsynet om registrering i Irland.

– Vi retter oss selvsagt etter norske myndigheters krav. Norwegian har selv ikke hatt noe ønske om utenlandsregistrering, men dette er den gamle særnorske bestemmelsen som den nåværende regjeringen har valgt å holde på, sa hun til DN torsdag. (©NTB)