Stad-tunnelen: Ingen er bedre - Men prisen er det verre med

Mandag kunne Byggeindustrien skrive om Selje-ordføreren som ikke trodde norske entreprenører vil bygge Stad skipstunnel. Selv håper han at han tar feil.

Ordfører i Selje kommune, Ottar Nygård stod mandag sitert i NRK med en real brannfakkel.

– Jeg tror de norske entreprenørene virkelig skal få slite om de skal klare å konkurrere ut utlendingene om å få bygge Stad skipstunnel, lød sitatet, som Fjordens Tidende var først ute med.

Reaksjonene lot ikke vente på seg i kommentarfeltet på bygg.no.
Ordføreren selv forteller Byggeindustrien at han er litt overrasket over vinklingen av utsagnet hans. Nygård sier at kommentaren om utenlandske entreprenører kom i en bisetning mens 62-åringen deltok i

Redningsselskapets årsmøte i regionen, og at vinklingen egentlig ikke holder særlig vann.

– Jeg tror ikke noen kan gjøre jobben bedre enn norske entreprenører. Den norske fagkompetansen og ingeniørkunsten er det ikke mange som kan tevle med, og tunnel er noe vi lenge har vært verdensmestere på. Men realiteten er den at utenlandske aktører ofte kan gå lavere på pris, og i dag ser vi at det er prisen som teller.

12 av 21

Trenden hvor norske entreprenører utkonkurreres på pris av utenlandske, vises også til i den opprinnelige teksten fra Fjordens Tidende, som trekker fram Statens vegvesens tall. Disse viser at utenlandske aktører i 2012 vant 12 av 21 kontrakter over 100 millioner kroner, mot kun én av 26 i 2009.

Ottar Nygård, som også har vært prosjektansvarlig ved Stad skipstunnel siden ordførervalget oktober 2011, mener konkurransen om å få bygge tunnelen kommer til å bli hard, og entreprenørene vil være villige til å strekke seg langt for å sikre seg kontrakten.

– Et signalprosjekt som dette, vil få stor internasjonal oppmerksomhet. Dette betyr at prosjektet garantert får positive ringvirkninger i lokalmiljøet, men det er ikke sikkert at norske bedrifter gjør jobben.

Men 62-åringen vil ikke utelukke at en norsk entreprenør kan sikre seg oppdraget å bygge verdens største skipstunnel.

– Jeg tror absolutt at kontrakten kan gå til norske aktører, og ingenting ville gledet hjertet mitt mer. Dette er et signalanlegg til tusen, og ville gitt den norske ingeniørkunsten og fagområdet en stor fjær i hatten. Men selv om ingen kan toppe den norske teknologien, kan de bygge tunneler nedover i Europa også. Og de trenger ikke alltid å betale norske priser.

Prisgitt

Formann i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk, Jan Kristiansen, vedgår at Selje-ordføreren har helt rett i at utenlandske entreprenører ofte kan gå lavere på pris enn sine norske konkurrenter.

– Norske fagarbeidere får godt betalt, som fortjent. Når konkurrentene får minstelønn eller mindre, er det vanskelig å konkurrere, sier Kristiansen.

Hvem det er som får bygge den 1.700 meter lange tunnelen i Selje kommune, hvis den bygges, gjenstår dog å se.