Peab lanserer app for ansatte

Salget av smarttelefoner har eksplodert. I 2012 var 86 prosent av de solgte mobilene en smarttelefon

I følge prognosegruppen fra Stiftelsen Elektronikkbransjen vil andelen være på 90 prosent i 2013. Derfor lanserer entreprenøren Peab en egen mobil-app til sine ansatte.

– Målet med å utvikle en egen app til internt bruk er at alle våre ansatte i Norge skal få tilgang til lik informasjon samtidig. Det gjelder enten personen er håndverker eller prosjektleder, om hun eller han jobber i Skien eller Narvik, sier kommunikasjonsdirektør Line Fredriksen i Peab.

 I Norge har Peab 1350 ansatte. De fleste arbeider ute på bygge- eller anleggsprosjekter, og mange bruker ikke datamaskin i løpet av dagen. Derfor må Peab tenke nytt i kommunikasjon med de ansatte.
– Tidligere har vi benyttet intranettet og et bedriftsmagasin med fire årlige utgivelser. Intranettet benyttes fortsatt, men bedriftsmagasinet er erstattet av appen. Bedriftsmagasin er tidkrevende og dyrt å produsere. Med fire årlige utgivelser blir mye av informasjonen gammelt nytt før den når ut til mottakerne, sier Fredriksen.

Med appen skal Peab nå ut til ledere og medarbeidere på samme tid med dagsferske nyheter. De sender ut push-meldinger et par ganger i uken, slik at alle ansatte husker å gå inn på appen med jevne mellomrom. Siden appen ble lansert 21. mars i år har 660 Peab-ansatte i Norge lastet den ned. 450 personer har brukt den aktivt de siste sju dagene.

Appen gir også oversikt over ansattgoder og viktig informasjon om helse, miljø og sikkerhet (HMS). Den har for eksempel en egen side med punktvis veiledning dersom det skjer en alvorlig ulykke ute på byggeplassen.

– Vi forventer at appen vil bidra ytterligere i arbeidet med HMS, som vi har stort fokus på i alle ledd. Som eksempel vil den være et nyttig støtteverktøy for kriseberedskap. Vi har også lagt inn instruksjoner om førstehjelp på appen, sier Fredriksen.