MEF: - Nå er det bare pengene som mangler

Nasjonal transportplan 2014-2023 har en samlet ramme på om lag 500 milliarder kroner. MEF mener dette er en riktig satsing, med en rammeøkning på 50 prosent.

Regjeringen legger opp til mer forutsigbar finansiering av samferdselsprosjekter. Dette innebærer blant annet at det årlige beløpet som er nødvendig for å holde rasjonell framdrift innarbeides i det enkelte års budsjett. Prosjektet gis fullmakt til å inngå bindende kontrakter basert på den vedtatte kostnadsramme.

Videre skal prosjektfinansierte prosjekter, prosjekter med en kostnadsramme på over 750 mill. kr, ledes av en prosjektorganisasjon i den aktuelle etaten. Blant kandidatene til den nye ordningen er InterCity-prosjektene, prosjekter på E39, E10, og elektrifisering av Trønderbanen.

- MEF har hatt fokus på mer forutsigbar finansiering og prosjektfinansiering over flere år. Vi er tilfreds med at regjeringen nå har lyttet til entreprenørene. Dette er noe vi mener vil bedre fremdriften for samferdselsprosjektene. Det er viktig at pengene følger tempoet i prosjektene og ikke omvendt. Vi mener imidlertid at regjeringen burde åpne for at flere prosjekter enn de som blir foreslått i planen blir finansiert på denne måten, sier Trond Johannesen, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund.

Etterslep på vegnettet
Om lag 73 mrd. kr er satt av til miljø og bytiltak, mindre utbyggingsprosjekter, og nedbygging av forfallet på riksvegene. Det vil bli etablert et eget program for fornying, blant annet for å ta igjen etterslep. Regjeringen gir også en ekstrabevilgning på 10 mrd. kr til vedlikehold av fylkesvegene. Midlene fordeles med 2,75 mrd. kr i første fireårsperiode og 7,25 mrd. kr i siste seksårsperiode. Samlet etterslep på riks- og fylkesvegnettet anslås å være 70-115 mrd. kr.

- Sett i lys av de store etterslepstallene hadde vi håpet på en mer ambisiøs tiltakspakke til fylkesvegene. Vi er bekymret for at gapet mellom riksvegene og fylkesvegene vil øke ytterligere, og at vi får et vegnett med store regionale forskjeller. Dette reduserer muligheten for effektiv transport mellom landsdelene. I tillegg påvirker forfallet trafikantenes sikkerhet og konkurranseevnen til lokalt næringsliv, påpeker Johannesen.

Planprosesser
Det tar i dag om lag 10 år fra man starter planleggingen av samferdselsprosjekter til første spadetak. I sitt forslag til NTP har Regjeringen som ambisjon å halvere planleggingstiden for store samferdselsprosjekter. Dette skal blant annet gjøres ved økt bruk av statlig plan, tidligere og tydeligere medvirkning fra myndighetene i plansaker og en helhetlig samordnet planprosess.

- Det er ambisiøst av Regjeringen å ha som mål at planleggingstiden skal halveres. Økt bruk av statlig plan vil være et godt tiltak. Vi etterlyser imidlertid en mer konkret oversikt over hvilke kriterier som vil utløse bruk av statlig plan, bemerker Johannesen.

Samfunnsøkonomiske beregninger
Hagen-utvalget kom i oktober 2012 med en rekke forslag til forbedringer til de samfunnsøkonomiske analysene som benyttes for å vurdere lønnsomheten i samferdselsprosjekter. I NTP 2014-2023 er noen av disse forslagene implementert. Blant annet er kalkulasjonsrenten redusert fra 4,5 til 4 prosent, og analyseperioden er økt fra 25 til 40 år.

- MEF mener det er positivt at disse endringene er tatt inn i NTP. Dette gjør at flere samferdselsprosjekter framstår som lønnsomme, sier Johannesen.

Godstransport
Regjeringen legger i NTP frem en godsstrategi, hvor det blant annet skal legges til rette for økt godstransport på jernbane ved å øke driftsstabiliteten, samt bedre

punktligheten og regularitet. I tillegg skal Alnabruterminalen videreutvikles, og det legges opp til å bygge nye og forlenge de eksisterende kryssingssporene. Regjeringen anslår at disse tiltakene vil gi en økning av den samlede godskapasiteten på jernbanen med 20 til 50 pst.

- I forbindelse med regjeringens godsstrategi etterlyser MEF tiltak for å bedre skognæringens muligheter for eksport av tømmer. Her vil utbedring av flaskehalser gjennom økt akseltrykk på riks- og fylkesveg, og tilrettelegging for mer tømmer på bane og sjø være viktige tiltak. I denne sammenheng støtter MEF skogmiljøene som foreslår en egen nasjonal tømmertransportplan, avslutter Trond Johannesen.