NTP: En god plan som kan bli bedre

Det ble lagt frem mange tall og det ble brukt mange ord da Nasjonal Transportplan for 2014 - 2023 i dag ble offentliggjort. Det aller meste av de store nyhetene er lekket for lengst. Vi synes det er en god plan, men vi forstår ikke hvorfor ikke ny jernbanetunnel under Oslo er lagt inn i planen.

Vi synes også at det bevilges alt for lite penger til fylkene som kompensasjon for de elendige fylkesveiene. Mange av disse veiene har tidligere vært statens ansvar, og nå viser det seg at vedlikeholdsetterslepet er betydelig større enn det som i sin tid ble antydet.

606 milliarder til disposisjon
Vi merker oss at staten legger opp til å bruke 508 milliarder kroner i perioden. I tillegg kommer det 98 milliarder kroner i bompenger. Så mye penger har vi aldri tidligere i historien brukt i en slik periode. Økningen kommer i sin helhet fra økte statlige bevilgninger – og det er bra. (I tillegg kommer også 37 milliarder kroner i Avinor. Dette er penger Avinor skaffer selv gjennolm flyplassavgifter, taxfree-salg m v)

Offentlig privat samarbeid
Det ligger ingen OPS-prosjekter i planen. Statsministeren sier at Norge ikke trenger å låne penger for å bygge vei. Det er sikkert riktig. Men hvorfor ikke bruke de samme prinsippene som vi har brukt i de OPS-prosjektene vi har bygget. Vi tenker da på offentlig privat samarbeid. Hold finansieringen utenfor, men lær av de gode erfaringene dette samarbeidet har gitt.

Nå legges det opp til en finansiering hvor flere prosjekter blir fullfinansiert med statlige penger før byggestart. Dermed er det prosjektene som styrer de årlige bevilgningene og ikke omvendt. Dette er et bra prinsipp, men hvorfor er dette foreslått bare for fire prosjektet, Intercity-utbyggingen på Østlandet, Meråkerbanen i Trøndelag, E39 på Vestlandet og E10 i Lofoten/Vesterålen til Narvik.

T-banen står
Et lite paradoks er det selvsagt at i samme øyeblikk som statsministeren, miljøvernministeren og samferdselsministeren legger frem den nye transportplanen så står T-banen i Oslo stille på grunn av teknisk feil. T-banen er ikke statens ansvar, men likevel. Dette viser at alt ikke henger sammen.

Nå ligger det forslag til å bruke et stort antall milliarder kroner til storbypakkene. Nå er det viktig at statens representanter og representanter for de aktuelle byene setter seg ned for å se hvordan man best mulig kan sikre en rasjonell og god utbygging av alle typer kollektivtilbud.

Vi forstår heller ikke at ikke Fornebubanen er lagt inn.

Bra for byggenæringen
Uansett – for oss som jobber i byggenæringen er dette en stor dag. Sysselsettingen er sikret i tiår fremover. Det skal bygges utrolig mye. Mye er klart, sier statsministeren – begynn å spreng. Det gjelder blø a Follobanen som nå blir påbegynt tidlig i planperioden.

Det skal bygges veldig mange kilometer ny vei av god standard. Det skal bygges mange nye banestrekninger. Det skal bygges spektakulære bruer og mange og lange tunneler. Dette betyr at det skal sprenges millioner av kubikkmeter fjell i tillegg til det de moderne tunnelboremaskiner skal ”spise” seg gjennom. Det skal produseres enorme mengder betong, stål, aluminium, tre og all verdens andre materialer.

Styrk opplæringen
Det er mange som skal gjøre jobben. Dette betyr at samfunnet må legge til rette for å lære opp de menneskene vi trenger. Med alle de store oppdragene som kommer vil det sikkert friste enda flere utenlandske aktører til å satse på Norge. Vi ønsker alle velkommen, men gjentar: Det MÅ være lik konkurranse.

Vi vil også anmode myndighetene om å være kreativ. Se ikke bare på billigste pris, men se på hva som er det beste tilbudet og den beste løsningen. Byggenæringen har folk som kan tenke nye løsninger. Nå må det rekrutteres veldig mange nye mennesker til bygg og anlegg.