Kupper de beste allerede på videregående skole

Norge trenger 16.000 ingeniører, og mange av disse starter som lærlinger. Kampen om de beste elevene med ingeniørdrømmer starter allerede på videregående skole.

– For oss er lærlingordningen en av våre viktigste rekrutteringskanaler. Lærlingene våre er dyktige, og de tilegner seg mye kompetanse i løpet av lærlingtiden. Det er klart at vi også ønsker å beholde dem etter endt høyere utdanning, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Spenncon.

Perfekt med praksistid
Sindre Namdal er en av de som har deltatt i lærlingordningen ved siden av videregående skole. Det resulterte i en prosjektlederjobb etter endte ingeniørstudier. Han mener flere bedrifter bør inngå slike ordninger. – Jeg vil anbefale andre bedrifter å ta i mot lærlinger. Ordningen er positiv både for studenten og for bedriften. Praksis ved siden av studiene gir en god pekepinn på hvordan et liv som ingeniør kan være, sier Namdal.

Allerede fra ungdomsskolen sto valget mellom å bli arkitekt eller ingeniør for Namdal. – Jeg visste at jeg ville bli enten arkitekt eller ingeniør, og begynte derfor på tekniske og allmenne fag (TAF) på videregående. Jeg var i praksis ved Spenncon sin fabrikk i Bergen i fire år, gjennom en såkalt TAF-ordning. På denne måten fikk jeg fagbrev som betongindustriarbeider, noe som gav meg god kunnskap innenfor fagfeltet før jeg begynte mine studier på Høyskolen i Bergen. Det å forstå ting i praksis har veldig mye å si for læringen, sier Namdal.

95 prosent foretrekker lærlingordning som rekrutteringskanal
Ifølge en rapport om lærebedriftsundersøkelsen fra NIFU på vegne av Utdanningsdirektoratet, mener 95 prosent av lærebedriftene at lærlingordningen er en god måte å rekruttere på. Flertallet av bedriftene ansetter lærlingene etter endt læretid.

Lærlingordningen er ikke noe som bare tjener elevene. – Flere av våre lærlinger kommer tilbake til oss som ferdigutdannede ingeniører. Vi ønsker å vise unge ansatte muligheter i selskapet tidlig i karrieren. Bygg- og anlegg er en praktisk bransje som er avhengig av god prosjektledelse. Derfor er en praktisk rettet utdanning verdifull, sier Dahl Hovland som er opptatt av at praktisk-teoretisk utdanning utgjør en vinn-vinn situasjon for Spenncon og medarbeideren.

Rapporten fra NIFU avslører at halvparten av bedriftene som ikke har lærlinger, kan tenke seg å ta inn en lærling.

I 2013 har Spenncon totalt 14 lærlinger på fabrikkene i Bergen, Sandnes, Hønefoss og Hamar.