Skogindustrien vil ha lengre tømmerbiler
Skogindustrien mener den vil spare 150 millioner kroner i året dersom myndighetene åpner for lengre og tyngre vogntog i Norge.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Særnorske regler gjør at vogntog på norske veier maksimalt kan være 22 meter lange og veie 56 tonn. På fylkesveiene er maksvekta 50 tonn. I Sverige er grensene 60 tonn og 25,25 meter.
Dersom de svenske reglene hadde blitt innført i Norge, ville den samlede norske skogindustrien spare 13 prosent av transportkostnadene årlig, skriver Nationen.
– Transport med svenske regler ville kuttet CO2-utslippene med 30 prosent, antall transporter med 25 prosent og kostnadene med minst 15 prosent, sier Bjarne Hønningstad i Moelven-konsernet.
Mens Lind-utvalget som ble nedsatt etter nedleggelsen på Follum, har anbefalt 24 meters vogntog med 60 tonn totalvekt også i Norge, støtter Vegdirektoratet økt lengde, men ikke økt totalvekt. Skogeierforbundet på sin side jobber ikke uventet også for å øke maksvekten