Oversiktsperspektivet viser Soulside med to høyhus vest for Akerselva og boligbebyggelse mot øst. Illustrasjonen viser hvordan trafikkmaskinen nord for Schweigaards gate kan fjernes, og Akerselva åpnes mellom Vaterlandsparken og sporområdet. Illustrasjonen viser PBEs planalternativ for Spektrum og KLP (til offentlig ettersyn) og Lilletorget 1 (fastsatt planprogram). Oslo Plaza er vist med regulert tilbygg og påbygg. Illustrasjon: Studio-Sang / A-lab
Om Galleri Oslo rives, kan Nylandsveien legges på bakken, Akerselva åpnes helt ned til sporområdet, og parken langs Akerselva forlenges ned til Schweigaards gate. Illustrasjon: Studio-Sang / A-lab
Slik kan Schweigaards gate bli om dagens Galleri Oslo rives og erstattes av bebyggelse som åpner seg mot omgivelsene, lager nye byrom og har publikumsrettede funksjoner i første etasje. Illustrasjon: Studio-Sang / A-lab

Vil rive Galleri Oslo og bygge to høyhus og nye boliger - her er planene

Eierne av Galleri Oslo har store planer for et av de mest sentrale områdene i hovedstaden.

Publisert Sist oppdatert

Denne uka ble planinitativet for nye Galleri Oslo sendt inn. Dermed er det første formelle skrittet tatt for å omregulere området like ved Oslo S og Oslo Spektrum midt i kjernen av hovedstaden.

– Ambisjonen er å skape ny og grensesprengende byutvikling gjennom gode løsninger for arkitektur og bygulv. Målet er en transformasjon til et sydende byområde med gode bygulv, møteplasser og uterom av høy kvalitet, administrerende direktør Mona Ingebrigtsen i Oslo Areal AS i en kommentar. Oslo Areal AS eier om lag halvparten av Galleri Oslo.

A-lab-prosjekt vant parallelloppdrag

Arbeidet med nye planer for Galleri Oslo har pågått i flere år allerede.

I 2018 og 2019 ble det gjennomført et parallelloppdrag for å se på hvilke muligheter rivning av dagens Galleri Oslo kunne gi for byutvikling i området.

Fem arkitektkontor deltok. A-labs prosjekt «Soulside» gikk videre, og det er dette prosjektet som nå danner grunnlaget for et ferskt planinitiativ i en bearbeidet form.

Målet er ifølge eierne av Galleri Oslo å omskape det 22 dekar store området til et flerfunksjonelt byområde og åpne Akerselva og elvebredden ned til Schweigaards gate.

To høyhus

Den vestlige delen av prosjektet består av to høyhus på 34 og 22 etasjer. Høyhusene er kontorbygg med publikumsrettede funksjoner i de nedre etasjene, og det høyeste av dem er 138 meter høyt.

Den østlige delen av prosjektet består av en blanding av kontor- og boligbygg, med en boligandel på 48 prosent. Totalt er det planlagt cirka 325 boliger.

Boligene får skjermet uteareal på lokk og tak, og ifølge forslagsstillerne kan en barnehage også innpasses.

Alle byggene har tilgjengelige og åpne førsteetasjer, med forretninger, kaféer og annen utadrettet virksomhet.

Bussterminalen

Bussterminalen er planlagt flyttet ut av Galleri Oslo.

– Det er vist en løsning der den kan beholdes i Galleri Oslo, ved at den legges under gatenivå i den østlige delen. Terminalen vil da få adkomst via ramper i Schweigaards gate, som vil gi begrensninger for «nye» Schweigaards gate, og nye barrierer, skriver eierne og forslagsstillerne i en melding.

Vil ha helhet for hele området

Et sammenhengende bygulv, hvor nye byrom og forbindelser opphever dagens barrierevirkninger, skal koble områdene sammen på hver sin side av den gjenåpnede Akerselva.

Sverre Landmark er daglig leder i det nye selskapet Galleri Oslo Utvikling. Arkivfoto.

– En viktig begrunnelse for å starte planarbeidet for Galleri Oslo nå, er at eierne mener parallell planlegging av viktige delområder i Oslo S-området vil være den beste veien til å oppnå en god helhet. Galleri Oslo Utvikling har etablert god kontakt med sentrale aktører, og ønsker å bidra gjennom samspill og løsningsforslag, sier daglig leder Sverre Landmark i Galleri Oslo Utvikling i en kommentar.

Løpende avklaringer

Forslagsstillerne opplyser at det vil være løpende avklaringer av grensesnitt og både overordnede og praktiske rammer gjennom den tiden planarbeidet forventes å foregå.

– Dette gjelder alt fra Oslo S-områdets løsninger for busstrafikken, det gjelder veisystemet, og ikke minst vil Oslos politikere diskutere og konkludere muligheter og rammer for høyhusbebyggelsen i Oslo, skriver eierne.

Ifølge forslagsstillerne følger planinitiativet opp den overordnede byutviklingsstrategien for Oslo, om kompakt og banebasert byutvikling, hvor Oslo skal vokse gjennom fortetting i knutepunkt og stasjonsnære områder, innenfra og ut.

– Planen som foreslås vil etter eiernes mening bidra til å gjøre Oslo til en grønnere og mer attraktiv by, selv om bygningsvolumet øker kraftig, heter det i meldingen.

Selskapene bak planene

Forslagsstiller er Galleri Oslo Utvikling (GOU), som er et selskap under stiftelse. Bak GOU står Oslo Areal AS (ca 50 prsoent), Viken Pensjonskasse (ca 35 prosent) Linstow AS (15 prosent).

---

Fakta:

  • Galleri Oslo ble bygget i 1988
  • Bygningskroppen er ca 400 meter lang (fra Vaterland til Grønland, over to bydeler)
  • Arealet på dagens bebyggelse er 43 500 m² BTA (pluss kjeller)
  • Viken Fylkeskommune har ett av sine tre administrasjonssentre i Galleri Oslo.
  • I første etasje ligger Oslo Bussterminal med tilliggende venterom mv, samt kontor- og næringsareal og innvendig «gate» med enkelte servicefunksjoner
  • Planområdets størrelse 29.230 kvm
  • Forslagsstillers eiendom: 22.340 kvm

Areal nybygg:

  • Forslagets areal: 109.000 kvm
  • Av dette bolig: 22700 kvm (Ca 325 boliger)
  • Av dette handel/service 14 300 m² og kontor: 71 000 – dvs. samlet areal næring 85.300 kvm
  • I tillegg – arealer under bakken til parkering, teknikk og evt bussterminal (øst)
Powered by Labrador CMS