Vil fjerne fergeterminal til fordel for flere Filipstad-boliger

Oslo Høyre vil flytte fergeterminalen fra Filipstad for å frigjøre plass til 1.500 flere boliger enn de mellom 2.000 og 3.000 som allerede er planlagt.

Det skriver Aftenposten i en artikkel på sine nettsider denne uken.

I et privat forslag foreslår Pia von Hall og Eirik Lae Solberg, som begge sitter i bystyret for Høyre, å flytte fergeterminalen fra Hjortneskaia på Filipstad til Sjursøya eller Revierkaia.

– Moderne havnedrift krever mindre areal enn tidligere. Flytter man fergeterminalen, vil det bli plass til rundt 1.500 flere boliger på Filipstad, sier Solberg til Aftenposten.

Sendes til bystyret

Det er, ifølge artikkelen, satt av 55.000 kvadratmeter til gods- og passasjerterminalen på Filipstad.

– Ved å flytte terminalen fra Filipstad, får byen frigjort verdifulle arealer til boliger, næringsbygg, idrettsanlegg for sjøsport og parkanlegg. Dette vil gjøre det mulig å rendyrke Filipstad som en moderne del av Fjordbyen, sier von Hall.

De presiserer at cruisebåtene fremdeIes bør få legge til på Filipstad, men at de ønsker å flytte anløpet til Kielfergen.

Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) arvet, saken med to innsigelser. Hun planlegger å sende saken til bystyret etter sommerferien, skriver Aftenposten.

Filipstadsaken var sist oppe til politisk behandling i 2008.

– Lite egnet

Oslo Havn skriver i en epost til Aftenposten at de forholder seg til vedtatte planer, som innebærer fergeterminal på Hjortnes og Revierkaia og gods på Sydhavna, som inkluderer Sjursøya.

I eposten skriver fungerende havnedirektør Dag Sem at Revierkaia og Hjortnes ble valgt som fergeterminal i 2003. Sjursøya ble vurdert som lite interessant da politikerne diskuterte spørsmålet i 2003.

– I samme utredning, som dannet basis for politikernes valg, ble også Sjursøya vurdert som lite egnet som passasjerterminal med sin nærhet til oljehavna, skriver Sem.