– Selv om marginen er noe lavere enn samme kvartal i fjor, er jeg fornøyd med en margin på 5,7 prosent i kvartalet og 5,2 prosent på halvåret, sier administrerende direktør Tore Bakke i Bravida Norge. Foto: Bravida

– Selv om marginen er noe lavere enn samme kvartal i fjor, er jeg fornøyd med en margin på 5,7 prosent i kvartalet og 5,2 prosent på halvåret, sier administrerende direktør Tore Bakke i Bravida Norge. Foto: Bravida

Vekst for Bravida

Konsernsjef Mattias Johansson i Bravida kan melde om økt omsetning for konsernet i andre kvartal.

Nettoomsetningen økte med 16 prosent, hvorav 8 prosent var organisk.

– Ordreinngangen økte med 9 prosent, og ordrereserven er nok en gang den høyeste noensinne, heter det i en melding fra konsernet.

– Den norske virksomheten har hatt sterk vekst men med fallende margin, noe som delvis forklares med endret salgsmiks mot mer installasjon. Det er og vil bli iverksatt flere tiltak for å forbedre marginen i fremtiden. En annen bidragsytende faktor til redusert margin er at sykefraværskostnadene i Norge holdt seg på et relativt høyt nivå i kvartalet, skriver selskapet videre.

– Selv om marginen er noe lavere enn samme kvartal i fjor, er jeg fornøyd med en margin på 5,7 prosent i kvartalet og 5,2 prosent på halvåret. Hovedgrunnen til reduksjon i marginen er at prosjektandelen er høyere grunnet forskyvninger etter pandemien, samt at kostnadene for sykefravær har vært på et høyt nivå i halvåret. Våre medarbeidere har virkelig stått på for å nå den store volumøkningen og ikke minst resultatet, takk til hele gjengen, sier administrerende direktør i Bravida Norge, Tore Bakke, i meldingen.

– Volumet er endelig tilbake etter pandemien, noe som vises i omsetningen både innen service -og prosjektvirksomheten. Det er gledelig at også ordreinngangen er god og ordrereserven har stabilisert seg på et høyt nivå. Vi har hatt en offensiv rekrutteringsstrategi og vi har klart å øke grunnbemanningen i kvartalet. Vi har også inngått rekordmange lærlingkontrakter med oppstart etter sommerferien, sier Bakke.

– I kvartalet har vi lagt ned et betydelig arbeid med å levere på vår bærekraftstrategi for å sikre at vi virkelig får en kultur for bærekraft. GreenHub-satsningene begynner å gi resultater og vi åpnet nok en GreenHub i perioden. Building Automation er også et viktig satsningsområde for Bravida med tanke på helhetsleveranse av bærekraftige servicetilbud til kundene. Forretningsområdet har vist positiv utvikling så langt i år og oppkjøpet av Bautec i andre kvartal er en viktig del av satsningen.
I tillegg er digitalisering en viktig driver og en forutsetning for fremtidens drift. Vi har i første halvår gjort betydelige investeringer på IT-siden for å møte fremtidens krav, sier han.

Når det gjelder oppkjøp, ligger Bravida på rekordnivå, og i kvartalet ble det kjøpt opp ti selskaper, fire av disse i Norge.