E39 Rogfast er delt opp i flere entrepriser, og kontrakten Skanska står for er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord.
Det var i desember i fjor Skanska signerte kontrakten med Statens vegvesen om byggingen av nordre del av Boknafjordtunnelen, som er et delprosjekt i det store utbyggingsprosjektet E39 Rogfast. Kontraktsverdien er på cirka fem milliarder kroner.
Skanska bygger en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer med tunnel. I tillegg skal de bygge to kilometer med vei i dagen.
Tirsdag ble den første salven i prosjektet sprengt, og det var altså skytebas Eivind Lien i Skanska og Bokn-ordfører Osmund Våga som på knappen som utløste den første salven i hovedløpene i Rogfast-tunnelen.
Prosjektsjef for Rogfast-prosjektet, Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen, sier i en kommentar han er glad for at tunneldrivingen mot Kvitsøy nå er i gang.
![Prosjektleder Anne-Britt Moen i Skanska og Bokn-ordfører Osmund Våga tok det første kakestykket da begivenheten ble feiret på kontorene til Statens vegvesen i Arsvågen. Foto: Statens vegvesen](https://smooth-storage.aptoma.no/users/drp-bygg/images/80574519.jpg?t%5Bquality%5D=80&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=1200&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=1200&accessToken=694166f5104d00cc6d5c0e234691ad4d0c973ab62c376374e7aff5c58e7c2724)