E39 Rogfast er delt opp i flere entrepriser, og kontrakten Skanska står for er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord.
Det var i desember i fjor Skanska signerte kontrakten med Statens vegvesen om byggingen av nordre del av Boknafjordtunnelen, som er et delprosjekt i det store utbyggingsprosjektet E39 Rogfast. Kontraktsverdien er på cirka fem milliarder kroner.
Skanska bygger en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer med tunnel. I tillegg skal de bygge to kilometer med vei i dagen.
Tirsdag ble den første salven i prosjektet sprengt, og det var altså skytebas Eivind Lien i Skanska og Bokn-ordfører Osmund Våga som på knappen som utløste den første salven i hovedløpene i Rogfast-tunnelen.
Prosjektsjef for Rogfast-prosjektet, Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen, sier i en kommentar han er glad for at tunneldrivingen mot Kvitsøy nå er i gang.
