Avtalen ble signert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska. Foto: Skanska

Avtalen ble signert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska. Foto: Skanska

Skanska og Statens vegvesen signerte gigantkontrakt

Skanska har signert kontrakt med Statens vegvesen om byggingen av nordre del av Boknafjordtunnelen, som er et delprosjekt i det store utbyggingsprosjektet E39 Rogfast. Kontraktsverdien er på cirka fem milliarder kroner.

E39 Rogfast er delt opp i flere entrepriser, og kontrakten Skanska har signert er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord.

Skanska skal bygge en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer med tunnel. I tillegg skal de bygge to kilometer med vei i dagen.

– Vi ser virkelig frem til å få være med å realisere Rogfast sammen med vår gode kunde Statens vegvesen. Det er et prosjekt som vil påvirke hele regionen og gjøre hverdagen lettere for veldig mange. Prosjektet ligger også midt i kjerneområdet til vårt datterselskap Vassbakk & Stol og det at vi i Skanska kan samle våre felles ressurser og gjennomføre et slikt stort og komplisert anlegg i et område hvor så mange av våre ansatte bor og jobber til daglig gir prosjektet en ekstra dimensjon, uttaler Ståle Rød, konsernsjef i Skanska Norge, i en pressemelding.

– Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Det er godt å komme i gang med å bygge tunnelen som skal sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Når E39 Rogfast står ferdig vil det bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

– Anlegget vil bidra til å redusere reisetiden mellom Stavanger og Bergen med 40 minutt samt legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, heter det i meldingen.

Prosjektet gjennomføres som en utførelsesentreprise og Skanska vant jobben etter en konkurranse med forhandlinger. Det blir oppstart bygging i løpet av første kvartal 2023 og prosjektet skal overleveres i løpet av tredje kvartal 2029.

– Skanska vil gjennomføre prosjektet nesten utelukkende i egenregi. En rekke selskaper og enheter i Skanska-familien vil bli involvert, og særlig det lokale selskapet Vassbakk & Stol vil spille en sentral rolle, skriver Skanska.

Prosjektet vil ha en jevn høy bemanning og i snitt vil cirka 150 ansatte være tilknyttet prosjektet. Opp mot halvparten av bemanningen i prosjektet vil ha lokal tilknytning.

– I dette prosjektet har vi samlet kompetansen vi har i den norske anleggsvirksomheten, og det at vi kan gjennomføre et så stort og komplekst prosjekt i egenregi viser hvor viktig det er å bygge norsk fagkompetanse basert på den norske modellen, sier Anders Geirsta, konserndirektør med ansvar for anleggsvirksomheten i Skanska Norge, i meldingen.

Tunnelarbeidene vil bli gjennomført av anleggsregionen Samferdsel og Energi. Vassbakk & Stol vil få ansvar for bygging i dagsone, vei og grøfter i tunnel samt stå for all transport av tunnelmasser fra mellomlager i tunnel. Anleggsregionen Industri, Bro og Marine vil ha ansvar for alle konstruksjoner og marine arbeider. Entreprenørservice vil levere alt av sprøytebetong i tunnel og UCO, gjennom avdelingen i Stavanger, vil levere alt av riggtjenester.