Ketil Solvik-Olsen engasjerer seg i to norske sykkelstartups.

Solvik-Olsen inn i to norske startup-selskaper - vil bygge el-sykkel med bil-komfort

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen engasjerer seg i to norske startup-selskaper som jobber med å gjøre sykling mer attraktivt.

CityQ-sykkelen er elsykkel med flere av bilens egenskaper, men vil veie under 70 kg og ikke mer enn 87cm bred. Ny test-versjon skal være klar cirka 1. juni.

Ketil Solvik-Olsen blir styremedlem og rådgiver i selskapene CityQ og i ShareBike.

CityQ utvikler en firehjuls elsykkel med med værbeskyttelse for andre årstider enn sommeren, mens ShareBike leverer elektriske bysykler i Skandinavia og England.

– Jeg gleder meg til å bidra i disse to selskapene innen elsykler og grønn mobilitet. Sykling er sunt og miljøvennlig. I byer er det også effektivt. Gjennom CityQ og ShareBike kan vi gjøre sykling enda enklere og mer attraktivt i hverdagen, sier Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Solvik-Olsen håper CityQ etterhvert kan bidra til norsk produksjon og eksport av kjøretøy.

– Jeg har fulgt CityQs fremvekst siden jeg var statsråd, og synes det er veldig spennende om vi i Norge kan utvikle og eksportere norske kjøretøy og miljøvennlige transport-løsninger. Norge har en stolt historie innen sykkelproduksjon, og vi har hatt entreprenørånden på plass innen elektriske kjøretøy. Den norske maritime klyngen er verdenskjent for avanserte fartøy, kanskje kan CityQ bidra til at Norge over tid får et tilsvarende rykte innenfor sykkelverden, sier han. 

Den tidligere samferdselsministeren er selv en ivrig hobbysyklist og har ifølge pressemeldingen drøyt 5.000 kilometer på sykkelsetet hvert år.

– Man kommer langt lettere i kontakt med folk og nabolag når man beveger seg på to hjul, og sykkelen er en fantastisk måte å bli kjent med nye steder. Dersom byer skal lykkes med å bli grønne og utvikle seg positiv, må vi gi folk bedre transportalternativer, sier Solvik-Olsen.