Arbeidene starter etter planen i mars i år, og prosjektet skal stå ferdig sommeren 2026. Kontrakten har en verdi på 142 millioner kroner uten merverdiavgift, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.
— Nå er vi et steg nærmere å sette spaden i jorden på et prosjekt som skal bidra til målet om nullvekst i personbiltrafikken i Bergen. Byen trenger et godt utbygget sykkelstamvegnett for å nå dette viktige målet, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.
Strekningen som bygges ut er en del av E39 Sykkelstamveg Bergen som strekker seg fra Flesland i sør til Vågsbotn i nord.
![Gående og syklende får adskilte tilbud langs strekningen. Illustrasjonen viser sykkelvei langs Reperbanen i retning Bergen sentrum. Illustrasjon: Statens vegvesen.](https://smooth-storage.aptoma.no/users/drp-bygg/images/101367773.jpg?t%5Bquality%5D=80&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=1200&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=1200&accessToken=637e24d757bfdb7f8a697cc320335af22c8248a6dd06f82b8ab7e907da021808)
Kontrakten Vassbakk & Stol har inngått med Vegvesenet omfatter en totalt 2,3 kilometer lang strekning fra Bradbenken, via Sandvikstorget, og til Glass Knag. I prosjektet skal dagens sykkelfelt bygges om til sykkelvei adskilt fra biltrafikken. Det har de siste årene vært flere trafikkulykker på strekningen, spesielt i det såkalte Gjensidigekrysset, opplyser Vegvesenet.
Avdelingsleder Bjørn Lindstad i Vassbakk & Stol, sier prosjektledelsen allerede er i gang med planlegging av en trygg gjennomføring av prosjektet.
— Her blir det arbeid tett på biltrafikk og myke trafikanter. Det vil vi ha stort fokus på i gjennomføringen. Vi håper på godt samarbeid med naboer og tålmodighet hos trafikanter under gjennomføringen av prosjektet, sier han.