Rekrutteringskampanje med Youtube-favoritter skal engasjere unge i yrkesvalg. Til nå har filmene 480.000 visninger. Foto: Rørentreprenørene

Rørleggerkampanje med YouTube-suksess

YouTube-filmene som er en del av Rørentreprenørene Norges rekrutteringssatsning «Bli rørlegger» har snart en halv million visninger.

1. oktober gikk startskuddet for en Rørentreprenørene Norges nye rekrutteringssatsning Bli rørlegger.

Etter første kampanjeperiode har YouTube-episodene totalt over 480.000 visninger og nettsidene kan også skilte med en solid økning besøkende.

7.100 har funnet veien til de nyoppussede nettsidene Blirørlegger.no. Det er en sterk økning fra de i overkant av 700 besøkende sidene hadde samme periode i fjor.

- En meget lovende start, sier prosjektleder Tirill Ilebekk Hansen i Rørentreprenørene Norge i en melding.

Gjennom seks episoder har YouTube-profilene Murdrocks, Herman Dahl og Randulle testet ut mer eller mindre vellykkede rørinstallasjoner. Godt hjulpet av rørleggerne Eli Vintertun og Ingar Lossius.

Målet er å synliggjøre rørleggerfaget som et attraktivt yrkesvalg for ungdom i ferd med å velge studievei.

- Utgangspunktet vårt var at vi ønsket å synliggjøre rørleggerfaget for ungdommer vi ellers ikke kommer i kontakt med, sier Ilebekk Hansen, og legger til:

- Vi forventer selvsagt ikke at dette skal føre til en eksplosjon i antall søkere til rørleggerfaget 1. mars, men vi har sådd et frø - og sagt fra at hei, vi finnes og vi er mer enn du tror.

Det er reklamebyrået Anorak som har laget kampanjen på oppdrag fra Rørentreprenørene Norge. Filmene er produsert av Bacon.