Petter Stordalen: Jeg skal satse
Petter Stordalens Chioce-kjede har hatt et tøft år. Det hindrer ikke hotellkongen fra å satse på nye, store prosjekter. – Dårlige tider er gode tider for å satse annerledes, er hans motto.
– Vi kommer definitivt til å åpne flere hoteller i tiden framover og har store prosjekter på gang både i Norge og Sverige, forteller han til Byggeindustrien. Han tror likevel den nærmeste framtid blir tøff.
– Vi legger bak oss et veldig vanskelig år og det kommer ikke til å bli mye lettere i hotellmarkedet neste år, sannsynligvis heller ikke i 2011, sier han.
– Choice Hotels må satse, vi skal tilby kundene våre et godt tilbud. Vi er ledende på kurs- og konferansemarkedet, det skal vi være også i framtiden. Derfor gjennomfører vi investeringer for flere hundre millioner kroner for å beholde den posisjonen. Dårlige tider er gode tider for å satse annerledes, under det mottoet satser vi, sier energibunten entusiastisk dagen etter å ha vært på åpningsfest for sitt siste Choice-prosjekt; Hotel Folketeateret i Oslo.
Blodrødt på Gardermoen
Ett av de største slagene i hotellmarkedet kommer til å stå på Gardermoen.
– Det blir en kjempe overetablering i Gardermoenområdet. Der kommer det til å bli knalltøft og vi i Choice-kjeden er selv en av årsakene til det – vi har bygd mye. Jeg sa selv for tre år siden at blodet kom til å flyte langs rullebanen, jeg ante ikke hvor rett jeg skulle få, sier Stordalen.
Stordalen tror det kommer til å ta mange år før markedet i området er i balanse. – Mange kommer til å tape mye penger der oppe, sier han.
Skryter av byggenæringen
Som storutbygger sitter Stordalen med et godt inntrykk av den norske byggenæringen.
– Jeg oppfatter bransjen om ryddig og profesjonell og at det er god konkurranse i markedet, sier han til Byggeindustrien.