Foto: Stephen Alan Goodwin / Hunton Fiber
Foto: Stephen Alan Goodwin / Hunton Fiber

Omsetningsvekst for Hunton – lanserer sin første bærekraftrapport

Hunton Fiber hadde driftsintekter på 700 millioner kroner i 2022, mer enn 15 prosent opp fra året før. Samtidig som de markerer vekst, lanserer de sin første bærekraftrapport.

Det skriver Hunton i en pressemelding tirsdag.

Administrerende direktør Arne Jebsen i Hunton Fiber. Foto: Hunton Fiber
Administrerende direktør Arne Jebsen i Hunton Fiber. Foto: Hunton Fiber

– Bærekraft har vært viktig for Hunton i mange år, men det er først i år at vi har utarbeidet en egen bærekraftrapport, forteller administrerende direktør Arne Jebsen i meldingen.

Trefiberprodusentens første bærekraftrapport kommer tre år før rapporteringen blir pliktig.

Huntons egenproduserte produkter består, ifølge pressemeldingen, hovedsakelig av trefiber fra granflis, som er et biprodukt fra sagbruk.

– Produktene våre fortsetter lagringen av karbon så lenge de er i bruk. I alt 53.600 tonn CO2e lagres i produktene vi produserte i fjor, mens summen av vårt direkte utslipp fra produksjon og energiforbruk var 5.703 tonn CO2e, forteller Jebsen.

Hunton Fiber AS oppnådde driftsinntekter på 700 millioner kroner i 2022, som er en økning på 15,9 prosent fra året før. Ifølge pressemeldingen bidro lanseringen av tjenesten Hunton Komplett sterkt i Norge. Den sterkeste veksten var i Sverige, med 24 prosent, men alle konsernets hovedmarkeder styrket seg, ifølge meldingen fra 2021. Selskapets eksportandel for egenproduserte produkter er nå på 60 prosent.