Arbeidene skal startes opp kort tid etter kontraktsignering.

Tirsdag ble kontrakten i Follobaneprosjektet signert av (f.v.) Bane NORs prosjektdirektør Per David Borenstein, Follobaneprosjektet, og NCCs divisjonsdirektør Per Jonsson, leder for divisjon Civil Engineering Norge. Foto: Bane NOR
– De siste årene har NCC gjennomført gode prosjekter for Bane NOR, blant annet prosjektet Storberget i Porsgrunn, og NCC er også i startfasen med bygging av strekningen Venjar-Eidsvoll, sier divisjonsdirektør Per Jonsson, leder for NCC divisjon Civil Engineering Norge.
Dette er den fjerde og siste kontrakten som er inngått etter at Condotte ble kastet ut fra prosjektet i januar.
Hoveddelen i denne entreprisen, kalt Loenga-Ekebergåsen, består av 18.000 kubikkmeter med betongarbeider i ferdig utgravd byggegrop og utsprengt tunnel. Videre skal det bygges en betydelig mengde føringsveier i og utenfor kulverttverrsnittet, samt bygges to tekniske bygg og en gangbar teknisk kulvert på Loenga.
Ved tildelingen ble NCC Infrastructure vurdert både på pris og oppdragsgjennomføring.
Arbeidene på kontrakten skal være ferdigstilt høsten 2019. Follobaneprosjektet er innerste del av InterCity-utbyggingen øst for Oslo og er Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid. Det nye dobbeltsporet er planlagt tatt i bruk i 2021.
- AF Gruppen signerte «Condotte-kontrakt» med Bane NOR
- Restefesten etter Condotte bikker milliarden
- Veidekke skrev kontrakt med Bane NOR på Follobanen
- Veidekke vant den tredje av fire Condotte-kontrakter på Follobanen
- AF Gruppen vant ny Follobane-kontrakt
- HAB signerte den første av fire Follobane-kontrakter etter Condotte
- Nøkkelord
- Kontrakter
- NCC
- Anlegg
- Bane NOR