Frykter fortsatt forfall i veinettet
Fra 2010 vil de fleste av dagens øvrige riksveier bli fylkenes ansvar. NHO frykter det betyr fortsatt forfall på veinettet og vil derfor at flere strekninger forblir på statens hender.
I forbindelse med forvaltningsreformen blir det vesentligste av øvrige riksveier og øvrige riksfergesamband overført fra staten til fylkeskommunene. NHO er svært skeptisk til dette grepet:
- Vi ser store utfordringer med å overføre ansvaret for det vesenligste av øvrige riksveier og øvrige riksveifergesamband fra staten til regionale folkevalgte nivå. Vi er usikre på om fylkene vil være i stand til å ivareta samordningsfunksjonen og se helheten i transportsystemet ved en slik overføring, sier Inger Aarvig, avdelingsdirektør for innovasjon i NHO.
Når nå deler av veinettet og fergesambandet er vedtatt overført, mener Aarvig det er viktig å forhindre at kvaliteten på veinettet blir forskjellig i ulike deler av landet, avhengig av regionenes prioriteringer innenfor rammetilskuddet fra staten.
Erfaring
- Et helhetlig og godt transportsystem er svært viktig for næringslivet. NHOs erfaringer med fylkeskommunene som forvaltere av veier, det vil si fylkesveier, er ikke gode. Vi mener at standarden på fylkesveiene er blitt dårligere de senere årene, og frykter at dette forfallet vil fortsette på eksisterende fylkesveinett og de nye, tidligere riksveiene, som skal forvaltes av fylkeskommunen fra 2010, sier Aarvig.
Hun viser til at fylkeskommunene har selv med henvisning til veiloven uttrykt skepsis til å overta riksveiene i den stand de er i dag.
- Erfaringer fra overføring av statlige oppgaver til regionale folkevalgte nivå har i svært mange tilfeller ført til at dette ikke har vært fulgt opp med tilstrekkelige økonomiske midler.
Forslag
NHO frykter at dette kan skje i etterkant av denne reformen også, og foreslår derfor at det lages en økonomisk oversikt som viser dagens bevilgningsnivå, bevilgningsnivå for fem og ti år siden, og behovet for bevilgninger de neste fem til ti år for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på de aktuelle veiene som skal overtas av fylkeskommunene. NHO foreslår også konkrete strekninger som må forbli riksvei.